Sociaal ondernemers zoeken innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. De maatschappelijke missie staat bij hen voorop (impact first!). Net als gewone bedrijven leveren sociale ondernemingen producten of diensten. Maar geld verdienen is geen hoofddoel, het is vooral een middel om de wereld een beetje beter te maken.
Maatschappelijke uitdagingen
Maatschappelijke vraagstukken die roepen om vernieuwende oplossingen door sociaal ondernemen zijn overal te vinden. Hoe creëren we bijvoorbeeld geschikt werk voor de 1,3 miljoen potentiële werknemers die nu een uitkering hebben? Hoe creëren we in ontwikkelingslanden banen waarmee mensen zichzelf uit hun armoede kunnen halen? Hoe verminderen we voedselverspilling in de keten? Of hoe ontwikkelen we circulaire businessmodellen, zodat we onze schaarse grondstoffen behouden voor volgende generaties? Het is maar een greep van de thema’s waar ondernemers zich op werpen.
Soorten sociale ondernemingen
Sociale ondernemingen zijn er in alle soorten en maten en zijn actief in bijna alle branches. Ze maken soep van geredde groenten, laadpalen door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, fietsen van oude fietsframes, of betalen een leefbaar loon aan koffieboeren in Afrika en aan kledingmakers in Nepal. En ze zitten in de horeca en het facilitair management, in de IT en in de zorg, in de mobiliteit en in deelplatformen.
Definitie ‘sociale onderneming’
Social Enterprise NL gaat uit van een internationaal geaccepteerde definitie van ‘sociale onderneming’. Het is dezelfde definitie die de Sociaal Economische Raad (SER) gebruikt. Daarnaast is Social Enterprise NL vanaf het begin betrokken bij de Code Sociale Ondernemingen, die de definitie ‘vertaalt’ naar handvatten voor beleid en bedrijfsvoering. Het uitganspunt (‘impact first’) en de principes van de Code vormen een kader waarbinnen sociale ondernemingen zich kunnen ontwikkelen.
Lees meer over sociaal ondernemen en de ontwikkelingen in ons nieuwsoverzicht of lees:
Mariëtte Hamer, voorzitter Sociaal Economische Raad