Dit jaar was alweer de vijfde uitreiking van de Social Enterprise Scriptieprijs. Vier talentvolle studenten presenteerden drie scripties voor het publiek en de vakkundige jury, waarna de winnaar bekend werd gemaakt.
Winnaar Social Enterprise Scriptieprijs 2018 bekend!
Dit jaar was alweer de vijfde uitreiking van de Social Enterprise Scriptieprijs. Vier talentvolle studenten presenteerden drie scripties voor het publiek en de vakkundige jury bestaande uit Marloes Tap (PwC), Philip Karré (Hogeschool InHolland) en Ernesto Spruyt (oprichter Tunga) tijdens het Impact Start-up Fest in Den Haag. De jury wees Rody Le (UvA) aan als winnares van de scriptieprijs met haar scriptie getiteld ‘An abnormal apple a day, keeps foodwaste at bay!’. Als prijs kreeg zij een gloednieuwe fiets van Tulp Fietsen, de andere prijzen werden mede mogelijk gemaakt door De Correspondent, I did en De Prael.
Winnares Rody Le: An Abnormal Apple a Day, Keeps Food Waste At Bay! (UvA)
De scriptie richt zich op het probleem van voedselverspilling, jaarlijks wordt er wereldwijd 1,3 miljard ton kilo voedsel verspild. Een gigantisch probleem dat door verschillende social enterprises zoals Kromkommer wordt aangepakt. Maar hoe krijgen we de consument zover dat deze ook ‘lelijk’ groente en fruit koopt. De scriptie concludeert dat social enterprises die ‘gekke groenten’ aan de man willen brengen zich vooral moeten richten op ‘klassieke’ koopmotieven zoals kwaliteit, gezondheid en prijs. Een belangrijke les voor social enterprises in alle sectoren. Lees de hele scriptie.
Sybren Fennema: Scaling social enterprises (Erasmus University)
Welke strategieën kunnen social enterprises gebruiken om hun impact op te schalen? Die vraag staat centraal in de scriptie van Sybren Fennema. In de scriptie wordt een model gebruikt waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen opschalen ‘within organizational boundaries’ (denk aan efficiënter werken of meer verkopen) en ‘outside organizational boundaries’ (kennis delen of lobbyen). De scriptie concludeert dat het kiezen van de strategie samenhangt met de fase van de ondernemer, de ambitie van de oprichter en het type sociale onderneming. Zo is het voor community enterprises vooral relevant om buiten de eigen organisatie impact op te schalen, bijvoorbeeld door actief kennis te delen. Lees de hele scriptie.
Thorben Kwakkenbos en Patrick van der Groen: Networking in the network organization (UU)
Sociaal ondernemers hebben baat bij een sterk netwerk. Maar hoe creëer je dit in de praktijk? Kwakkenbos en van der Groen hebben drie maanden antropologisch onderzoek gedaan in het gebouw van de Social Impact Factory, een coworking space voor sociaal ondernemers. De conclusie luidt dat er veel kansen onbenut worden gelaten om het netwerken tussen de gebruikers van de SIF te versterken. Kwakkenbos en Van der Groen doen heldere aanbevelingen om dit te verbeteren. Lees de hele scriptie.
Kelly Winters: Women in social enterprise: exploring gender role congruity (Erasmus University)
Uit internationaal onderzoek blijkt dat vrouwen relatief vaak een sociale onderneming starten. Deze scriptie gaat in op de rol van gender (als sociaal construct) bij sociaal ondernemers. Winters concludeert dat feminiene eigenschappen en vrouwelijkheid sterk en positief in verhouding staan met de sociale kant van sociaal ondernemen.
Kelly Winters was helaas ziek tijdens het event en kon haar scriptie niet presenteren.