74% is actief bezig met het beïnvloeden van anderen Sociale ondernemingen kunnen een belangrijke rol hebben in het veranderen van een hele industrie. 74% van…
Start van onderzoek naar beïnvloedingsrol sociale ondernemingen.
74% is actief bezig met het beïnvloeden van anderen
Sociale ondernemingen kunnen een belangrijke rol hebben in het veranderen van een hele industrie. 74% van de sociale ondernemingen uit het netwerk van Social Enterprise NL was in 2019 actief bezig met het beïnvloeden van andere organisaties en hen aan te zetten tot duurzamer gedrag (Social Enterprise Monitor 2019). Dit doen zij bijvoorbeeld door directe samenwerkingen aan te gaan met corporates, maar ook door consumenten te beïnvloeden, standaarden binnen een industrie te verhogen of politieke druk uit te oefenen.
De invloed van Tony’s
Deze ‘beïnvloedingsmechanismes’ kunnen belangrijke drijfveren zijn voor positieve verandering binnen een industrie. Denk bijvoorbeeld aan de invloed die Tony’s Chocolonely uitoefent op bedrijven om alle chocolade 100% slaafvrij te maken. Dat trok Albert Heijn zich aan: sinds 2019 koopt Albert Heijn de cacao voor het huismerk chocolade Delicata in volgens Tony’s vijf samenwerkingsprincipes, waardoor een leefbaar inkomen voor cacaoboeren mogelijk is.
Help ons verder met het onderzoek
Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen van sociale ondernemingen die andere bedrijven aanzetten tot duurzamer gedrag. Toch is er nog maar weinig kennis over deze beïnvloedingsmechanismes. Daarom start Social Enterprise NL een verkenning om een internationaal onderzoek uit te voeren naar deze beïnvloeding. De aankomende maanden duiken we de literatuur in, zullen we allerlei verschillende experts spreken en ontwikkelen we een onderzoeksopzet. Zijn er artikelen die wij gelezen moeten hebben, mensen die wij absoluut gesproken moeten hebben of heb je interesse om samen te werken? Laat het dan weten aan Simone.
Dit onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door Porticus.