Negen sociaal ondernemers hebben het trainingsprogramma Omgaan met de Gemeente succesvol afgerond! In de training staat centraal hoe ondernemers gemeenten als waardevolle samenwerkingspartners kunnen betrekken. In deze blog reflecteren we op de lessen die tijdens de verschillende trainingsdagen zijn opgedaan.

Omgaan met de Gemeente 2025: de waardevolle lessen en inzichten
Negen sociaal ondernemers hebben het trainingsprogramma Omgaan met de Gemeente succesvol afgerond! In de training staat centraal hoe ondernemers gemeenten als waardevolle samenwerkingspartners kunnen betrekken. In deze blog reflecteren we op de lessen die tijdens de verschillende trainingsdagen zijn opgedaan.
Het reilen en zeilen van de gemeente
De eerste trainingsdag werd gegeven door Ruud Meijer van de Gemeente Haarlem, die de deelnemers een kijkje achter de schermen van de gemeente, wat de deelnemers nuttige inzichten opleverde:
- Iedere gemeente is anders. Hoewel gemeenten dezelfde organen, functies en processen delen, zijn ze elk uniek in hun organisatie en werkwijze. Het is belangrijk om te bepalen wat je doel is (kennis, netwerk, aanbod, financiering) en te bedenken bij wie je hiervoor moet zijn.
- Spreek de taal van de gemeente. Het is essentieel om jouw boodschap af te stemmen op de gemeentelijke taal en prioriteiten. Het coalitieakkoord kan je helpen om jouw verhaal in lijn te brengen met het lokale beleid. Daarnaast zijn de raadsinformatiewebsites een waardevolle bron voor beleidsdocumenten en het kijken van relevante debatten.
- Timing is cruciaal. Bijvoorbeeld richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2026, wanneer beleidsagenda’s worden gevormd, of richting de voorjaarsnota en programmabegroting ieder jaar. Gebruik de agenda van de raad om te weten wat er wanneer speelt.
Door de doelstellingen van onze stichting te koppelen aan specifieke punten uit het coalitieakkoord, kan je heel goed je relevantie aantonen binnen de betreffende gemeente. Heel leerzaam om te weten hoe je dat strategisch aanpakt.
Jannienke – St. Transformers Community
Jouw propositie richting de gemeente
Hoe breng je jouw boodschap effectief over aan de gemeente? Deze vraag stond centraal op de tweede trainingsdag. Bij de Social Impact Factory in Utrecht doken deelnemers, onder leiding van Jurgen Warmerdam van Trias Politica, in de wereld van het lobbyen. Tijdens een interactieve sessie ontdekten zij hoe lobbyen niet alleen strategisch, maar ook leuk kan zijn. Met een rollenspel oefenden ze de communicatie met beleidsmakers en brachten ze hun nieuwe inzichten direct in de praktijk:
- Er zit veel kracht in een simpele boodschap. Hoe concreter jouw vraag, hoe krachtiger de boodschap. Bedenk dus goed hoe je jouw eigen belang kan verkopen als oplossing voor de gemeente.
- Het codewoord is belangen. Wees helder in wat je wilt en wat jouw vraag is. Maar stem je pitch ook af op je gesprekspartner; wat zijn de persoonlijke en zakelijke belangen van deze persoon? Door gemeenschappelijke grond te vinden, versterk je jouw boodschap.
- Kijk naar het bredere ecosysteem. Hoe verhoudt jouw initiatief zich ten opzichte van vergelijkbare (sociale) ondernemingen in de gemeente? Kun je samenwerken om je impact te vergroten, of is het juist belangrijk om je te onderscheiden?
Wie zijn de mensen achter dat beleid en hoe kan ik die mensen ook op een hele persoonlijke manier raken?
Floortje – Dance Connects
Alles is onderhandelen
Het thema op dag 3 was de kunst van het onderhandelen. Deelnemers werden in een online sessie, door Hugo Crul van RoutsLaeven, meegenomen in de zeven principes die helpen om onderhandelingen beter te begrijpen en effectiever in te zetten. De belangrijkste inzichten van de training waren:
- De meest voor de hand liggende oplossing is niet altijd de beste. Onderhandelen gaat niet alleen over het bereiken van een uitkomst, maar vooral over het behartigen van de belangen van verschillende partijen. Net als op dag 2 stond dus één woord centraal: belangen!
- Een sterke onderhandelaar is nieuwsgierig. Focus je niet alleen op het overtuigen van anderen, maar stel de juiste vragen om te ontdekken waar jullie belangen overlappen. Dit helpt om samen tot een gedragen oplossing te komen.
- Een succesvolle onderhandeling begint met een gezamenlijk speelveld. Door vanaf het begin begrip te tonen en heldere verwachtingen te stellen, zorg je dat alle betrokkenen hetzelfde uitgangspunt hebben. Zo voorkom je misverstanden en leg je een sterke basis voor samenwerking.


Gesprek met de wethouder
De laatste dag van het trainingsprogramma stond in het teken van het samenbrengen van alle geleerde inzichten in een eindpitch. De deelnemers ontmoetten in Haarlem Wethouder Robbert Berkhout en beleidsambtenaar Ruud Meijer, op het inspirerende MAAK terrein. Voor de deelnemers een spannend moment, maar juist ook een waardevolle kans om het geleerde in de praktijk te brengen en direct in contact te komen met beleidsmakers. Met de feedback van Robbert en Ruud konden deelnemers het programma afsluiten met nog een paar mooie lessen om mee naar huis te nemen:
- Spreek tot het gevoel. Het belang van een persoonlijke connectie werd weer benadrukt. Ruud Meijer wist het goed te vatten: “Impact ondernemen gaat altijd over ondernemen met je hart.” Dus het is belangrijk om de mensen met wie je praat mee te nemen in jouw verhaal.
- Durf te vragen, maar houd het behapbaar. Waar zit de overlap tussen wat je nodig hebt en wat de gemeente zou kunnen bieden. In samenwerkingen met meerdere partijen kan bijvoorbeeld cofinanciering wonderen doen om de gemeente verder in de goede richting te helpen.
- Creatieve accenten blijven hangen. Van een slimme metafoor tot een impactrapport dat de kern van jouw initiatief duidelijk maakt, of zelfs een symbolisch cadeautje dat jouw onderneming vertegenwoordigt – deze persoonlijke en creatieve details maken jouw pitch onvergetelijk.
Impact ondernemen gaat altijd over ondernemen met je hart.
Ruud Meijer – Beleidsambtenaar Haarlem
Ben je nieuwsgierig geworden, of is dit precies waar jij als sociaal ondernemer mee aan de slag wilt? Stuur dan een mail naar jorien@social-enterprise.nl om aan te geven dat je geïnteresseerd bent – dan hoor je het als eerste wanneer er nieuwe data zijn.
Dit trainingsprogramma is mede mogelijk gemaakt door het Oranje Fonds.
