In de 13e aflevering is Marieke Snoek, directeur van Cycloon Post & Fietskoeriers, te gast in de studio bij Stefan en deze keer geen Willemijn…
Luister nu naar Systeem op de Schop met Cycloon
In de 13e aflevering is Marieke Snoek, directeur van Cycloon Post & Fietskoeriers, te gast in de studio bij Stefan en deze keer geen Willemijn maar Mark Hillen. Mark is met Willemijn oprichter van Social Enterprise NL en een expert op het gebied van arbeidsparticipatie. Laten we het precies daar deze aflevering over hebben.
Cycloon is namelijk niet zomaar een duurzame en sociale expert in de bezorgmarkt. Zij zijn goed op de fiets, maar ook goed met mensen. Ze werken met alle mensen en geven iedereen een kans, ongeacht de beperking die ze hebben. Momenteel telt Cycloon 35 vestigingen in Nederland met 1200 medewerkers waarvan 600 een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze groeien hard en al vele gemeentes, banken, advocatenkantoren, maar ook bedrijven als H&M en Zara kiezen bewust voor Cycloon als bezorger van hun post en pakketten. Hoe is ze dat gelukt? Waarom gaat werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed bij Cycloon? Hoe gaan die samenwerkingen met gemeentes en UWV? Wat doen zij anders in de bezorging dan de concurrenten? Wat zijn de uitdagingen voor nu en de toekomst? Marieke neemt ons mee in het runnen van een bedrijf als Cycloon.
Marieke begon jaren geleden als fietskoerier bij Cycloon Post & Fietskoeriers en maakte daar de volgende stap naar bedrijfsleider en later naar directeur. Ook al bezat ze al van jongs af aan goede organisatie skills en had ze altijd interesse voor het reilen en zeilen van de organisatie waar ze werkte, ze was nooit bezig met eigenaar of directeur worden van een bedrijf. In deze podcast aflevering vertelt ze alles over haar liefde voor fietsen, de sociale kant van het bedrijf en alle duurzame keuzes die ze maken.
Alle keuzes die Cycloon maakt moeten duurzaam zijn. De meeste post wordt op de fiets bezorgd en als dat niet kan moeten de wagens die ze rijden duurzaam zijn, maar ook is bijvoorbeeld het papier dat ze gebruiken duurzaam. Daarnaast gaat het met name binnen Cycloon om duurzame arbeidsrelaties. In 2012 zijn ze begonnen als fietskoeriers en toen zijn ze door de sociale werkvoorziening in Zwolle gevraagd of Cycloon hun hele postafdeling wilde overnemen en daarmee ook alle medewerkers. Toen kwamen ze erachter dat in die tijd heel erg werd gekeken naar de beperking van iemand en daaromheen werk werd bedacht. Cycloon vindt het juist belangrijk om te kijken naar wat iemand wel kan en dan diegene mee te nemen in een goed logistiek systeem. Soms houdt dat in om een aanpassing te doen, maar verder moeten ze op niveau mee kunnen doen in de bezorging. En dat kan ook heel goed laat Cycloon zien. Ze bieden vertrouwen, geven verantwoordelijkheid en daardoor is het gewoon een medewerker zoals ieder ander. Het geeft veel voldoening en mensen groeien ook persoonlijk.
Niet alleen de medewerkers groeien door deze aanpak, maar ook het bedrijf zelf groeit. Momenteel hebben ze van de 1200 medewerkers 600 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Waarom dat goed gaat? Marieke vertelt dat je gewoon aandacht moet hebben voor de mens. Wat heeft hij/zij nodig? Is dat ritme? Een apart plekje? De medewerkers die deze groep aansturen zijn iedere dag bezig om de betreffende medewerkers een goede dag te bezorgen in plaats van dat de focus ligt op zoveel mogelijk post bezorgen. Dat moet natuurlijk ook goed verlopen, maar de focus ligt daar niet op. Het belangrijkste vindt Marieke dat ze goede mensen aannemen en ook genoeg mensen. Ze hebben veel begeleiding op de groep zitten in vergelijking met andere bedrijven.
Nog meer bedrijven moeten, net zoals Cycloon, stappen zetten om werk te bieden aan de een miljoen mensen die in Nederland langs de kant staan. En Marieke geeft ook eerlijk toe dat het niet altijd eenvoudig is en regelgeving niet echt meewerkt. Daar moet je je echt in verdiepen. Dan scheelt het bij Cycloon dat het niet om een, twee of drie personen gaat maar om 600 mensen. Dan kunnen ze er ook echt werk van maken om daar goede lijnen voor te vinden. De instelling bij Cycloon is dat ze er echt alles aan doen om te zorgen dat het lukt. Dat wil Marieke ook uitstralen en laten zien met Cycloon. Hoe meer ze erover vertellen en ook beamen dat je het als regulier bedrijf kan doen, hoopt ze daarmee mensen zover te krijgen dat ze het ook eens gaan proberen en dan te zullen zien dat de beren op de weg wel meevallen.
Heel veel bedrijven en overheidsinstanties kiezen al bewust om te werken met Cycloon, maar hoe gaat dat precies met die gemeentes? Sociaal ondernemers geven vaak aan om ook de gemeente als klant te willen, maar dat is soms nogal een drempel. Hoe pakt Cycloon deze uitdaging aan? Ze lobbyen echt om de voorwaarden van de aanbesteding te beĂŻnvloeden. En je moet de juiste personen vinden. Hoe dat precies zit, hoor je in de podcast. Verder gaat het nog over de boodschap die Cycloon heeft voor de nieuwe minister, over wat Cycloon anders doet in bezorgen dan concurrenten, over de uitdagingen voor nu en in de toekomst en over de Whitepaper Toeleiding naar Werk van Social Entperise NL.
Marieke eindigt met mooi reclame voor BOXO Bag, een startende onderneming in herbruikbaar en schaalbaar verpakkingsmateriaal. Eentje om in de gaten te houden!
Luister snel naar de nieuwste aflevering in je favoriete podcast app:
Luister ook de andere afleveringen, check www.social-enterprise.nl/systeemopdeschopÂ