Artikelen

Terugblik Social Enterprise NL Ledenevent 2024

Op donderdag 20 juni kwamen leden van Social Enterprise NL uit het gehele land bijeen op het hoofdkantoor van Triodos Bank om zich met elkaar te verbinden tijdens het Social Enterprise Ledenevent van 2024. De dag bestond uit boordevol netwerkmogelijkheden, boeiende themassesies over onderwerpen als Artificial Intelligence en diversiteit en inclusie, leuke spellen en marktkramen van verschillende leden. Er viel genoeg te doen, dus ben je benieuwd naar de details? Lees dan vooral verder. 

Gepubliceerd op 27 juni 2024

Af en toe kwam de zon even spieken en werd het prachtige landgoed van Triodos Bank, tevens lid van Social Enterprise NL en partner van dit event, verlicht in Driebergen-Reisenburg. Je viel als bezoeker gelijk met je neus in de boter, want de dag startte met een themasessie van een uur. Er waren twee rondes voor de sessies die elk een keer werden herhaald, zodat je twee van de vijf sessies kon bijwonen. Tussen de sessies door hadden we een plenair gesprek met Jaap Korteweg, de founder van de Vegetarische Slager en Those Vegan Cowboys, en eindigden we plenair met een dankwoord van directie Leonie Bank en Stefan Panhuijssen. Vervolgens kon je optioneel nog een rondleiding krijgen door het hoofdkantoor en over het landgoed van Triodos Bank of een ademsessie meedoen van Mark Kulsdom, of meteen verder met netwerken, natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje. Iets gemist? Bekijk hieronder de inhoudelijke terugblik op de verschillende onderdelen. 

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-182.jpg

Plenair gesprek met Jaap Korteweg 

“De onderneming zelf is het goede doel”, aldus Jaap Korteweg tijdens het gesprek met Directeur van Social Enterprise NL Stefan. Hij deelde zijn lessen van de opbouw en verkoop van De Vegetarische Slager. Jaap gelooft niet uitgebreide businessplannen en gaf de Vegetarische Slager 10% kans van slagen, maar "als je het probeert is het al gelukt". Daarnaast gaf hij een inkijkje in de onderhandelingen met Unilever. Er is niks vastgelegd als het gaat om behoud van de maatschappelijke missie, maar dat was volgens Jaap ook niet nodig, de impact zit immers in het product. Ook gaf Jaap zijn visie op de toenemende polarisatie in de samenleving, we moeten als duurzame bubbel volgens hem juist met mensen in contact zijn voor wie duurzaamheid nog minder vanzelfsprekend is. Hij gaf zelf het voorbeeld van een slager met wie hij samenwerkte in de vroege jaren van De Vegetarische Slager, “hij was onder de indruk van ons product en ging ermee werken”. Dan maken we het verschil. 

“Ik vond het gesprek Jaap Korteweg heel tof, zulke mooie complexe onderwerpen weet die heel helder over te brengen. Ook was er op de dag erg lekker eten, vooral van Sorgh en Hoop, en heerlijke koffie van Zuivere koffie.” - Eline Muller van Astare 

Financiering en impact: uitdagingen en oplossingen

Tijdens de sessie over financieringsdilemma's discussieerden we met elkaar over vier belangrijke dilemma's en kwamen we samen tot de volgende conclusies: 

- Onafhankelijkheid vs. noodzaak financiering: Hoewel sociaal ondernemers liever onafhankelijk zijn van externe financiering om 'mission drift' te voorkomen, erkennen ze dat dit een tragere groei en impact oplevert. 

- Impactinvesteerder vs. traditionele investeerder: Ondernemers zien een positieve ontwikkeling ontstaan van impactinvesteerders die grotere bedragen investeren en traditionele investeerders die meer oog krijgen voor impact. 

- Financiering voor stabiliteit vs. innovatie: Veel investeerders richten zich op groei en innovatie, maar ondernemers benadrukken het belang van financiering voor de stabiliteit van de onderneming. De basis van je organisatie op orde hebben is namelijk juist een belangrijke voorwaarde groei en innovatie. 

- Kapitaal 'oude' vs. 'nieuwe' economie: Ondernemers zijn verdeeld over het accepteren van financiering van controversiële bronnen (vaak grote bedrijven); sommigen zien het als een kans voor impact omdat het deze bedrijven positief kan beïnvloeden , terwijl anderen er principiëler instaan omdat het afbreuk kan doen aan je geloofwaardigheid (afhankelijk vanuit welke bedrijf de financiering komt).

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-34.jpg

Samen vooruit: diversiteit en inclusie als motor voor de nieuwe economie

Yasmina Khababi van sociale onderneming Freshtable begeleide een interactieve sessie over diversiteit en inclusie. Deze twee termen worden steeds meer gebruikt binnen organisaties, de overheid en bedrijfsleven. Maar wat betekenen deze woorden nou eigenlijk echt en hoe ga je er mee om? Tijdens de sessie verkenden we deze vragen op zowel persoonlijk, organisatie en bewegingniveau en ontdekten de deelnemers in gesprek met elkaar dat iedereen andere betekenissen geeft aan deze twee woorden en dat dit niet erg is. Zo lang iedereen elkaars verschillen als positief kan zien en er samen voor zorgen dat iedereen zich betrokken voelt. Inclusie is een continu proces dat nooit eindigt en er is altijd meer wat je kunt doen, ook binnen de social enterprise beweging. Er zijn oneindig veel manieren te verzinnen waarop medewerkers, stakeholders en andere relaties zich meer betrokken en onderdeel voelen van jouw organisatie.   

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-107.jpg

Samen sterker: kickstart je lobby voor impact

Lobbyen voor radicale systeemverbetering. Iets wat veel sociaal ondernemers wel zouden willen. Maar hoe? Wat stel je jezelf precies ten doel? In sneltreinvaart liepen deelnemers van de thematafel over lobbyen door vier vragen heen om samen tot een lobbydoel te komen. Allereerst wat de missie is van de onderneming, welke beleidsobtakels zij ervaren in het werken aan die missie, wie ervoor aan zet is om die beleidsobstakels te verminderen (denk aan nationaal vs lokaal of beleid vs wetgeving) en tot slot hoe je dat samenbrengt in een lobbydoel. De tafel werd besloten met aankondiging van een nieuw programma dat Social Enterprise NL dit najaar gaat lanceren, speciaal voor ondernemers die stevig aan de slag willen met lobbyen. Mail jorien@social-enterprise.nl als je hiervan op de hoogte gehouden wil worden. 

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-111.jpg

AI en Innovatie: De Sleutel tot Succes voor Ondernemers

De inzet van de nieuwe generatie tools met Artificial Intelligence biedt veel kansen voor sociaal ondernemers. Om productiever te worden en dus om concurrerender te worden, of te blijven. Juist sociaal ondernemers moeten voorop lopen om groei en impact te kunnen combineren. Maar wat kun je met AI en stap je op die trein? Innoveren is niet vanzelfsprekend. Ondernemers zijn al heel druk, terwijl dit vraag tijd en geld vraagt en "de cost gaat voor de baet uit". In deze thematafel hebben we de mogelijkheden bekeken en met name verkend hoe we dit gezamenlijk kunnen doen, hoe we elkaar hierin kunnen helpen en versterken.  

"De AI masterclass heeft me weer geprikkeld om er extra aandacht aan te besteden." - Leon Polman van Green side 

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-118.jpg

Ontketen de invloed van jouw onderneming op het bedrijfsleven  

Het bredere bedrijfsleven moet nu echt mee in de duurzaamheidstransities, maar kunnen sociale ondernemingen opboksen tegen commerciële bedrijven? In deze sessie bespraken we beïnvloedingsactiviteiten, wat leidde tot waardevolle gesprekken. Grote bedrijven komen vaak weg met greenwashing, terwijl impact-first bedrijven voorzichtig zijn uit angst voor onjuiste claims. Het vinden van een balans hierin, evenals tussen concurreren en samenwerken, is essentieel. In de nieuwe economie versterk je elkaar door samenwerking, ook met mainstream bedrijven. Bij bewustwording is het belangrijk om concreet te communiceren en de juiste mensen binnen een organisatie te benaderen. Daarnaast werden tips gedeeld voor aanbestedingen, zoals vroegtijdige betrokkenheid en het stellen van kritische vragen zoals ‘hoe worden bedrijven verplicht aan Social Return te voldoen?’  

Zin om hiermee aan de slag te gaan en jouw beïnvloedingsstrategie te verbeteren? Volg onze gratis onlinecursus en houd onze agenda in de gaten voor het aanvullende hybride programma komend najaar. Vragen? Mail sander@social-enterprise.nl

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-63.jpg

Ademsessie met Mark Kulsdom 

Zo een leuke en energieke dag brengt indrukken met zich mee. Je ontmoet nieuwe mensen, neemt informatie tot je tijdens de sessies, wordt uitgedaagd in je manier van denken en sommigen van ons zijn tussendoor stiekem nog aan het werk. Om de dag te laten landen hebben we Mark Kulsdom uitgenodigd om een ademsessie te verzorgen aan het einde van de dag voor degene die de behoefte voelden om even stil te staan. De sessie werd goed ontvangen door de deelnemers die daarna ontspannen aansloten bij het hapje en drankje of huiswaarts gingen.

“De ademsessie van Mark was echt fantastisch! Fijn om even naar binnen te gaan na een hele dag buiten te zijn.” - Pepijn van der Weide van Astare 

20240620_SocialEnterprise_TriodosBank_GIJSDEKRUIJFPHOTOGRAPHY_LowRes-159.jpg

Een waardevolle dag, die we weer zullen koesteren terwijl we met z’n allen ons blijven inzetten om samen tot radicale systeemverbetering te komen. Sta je te popelen om meer events bij te wonen die je kennis verbreden en in verbinding brengt met collega sociaal ondernemers? Bekijk dan onze agenda voor de aankomende events en masterclasses! 

“Ik ben weer extra trots op de social enterprise beweging door het bijwonen van een dag als deze. Ik word er ontzettend blij van.” - Willemijn Huisman van Webmastery 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •