De Social Enterprise Scriptieprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie over sociaal ondernemerschap. Op deze manier stimuleren wij kennisdeling over de…

Dit was de Social Enterprise Scriptieprijs 2020

Deel deze pagina:

De Social Enterprise Scriptieprijs wordt ieder jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie over sociaal ondernemerschap. Op deze manier stimuleren wij kennisdeling over de sector én betrekken we jonge mensen in het vormgeven van een socialere, duurzamere toekomst.

Dit jaar was de 7e editie van de Scriptieprijs die wij organiseren in samenwerking met het Social Entrepeneurship Iniative van Universiteit Utrecht.  Dit jaar vond het evenement plaats op 19 november… en volledig online! De Scriptieprijs maakte deel uit van de HvA Global Entrepreneurship Week en de Impact Days 2020.

En… wie was de winnaar van 2020? Wie is er naar huis gegaan met de Tulpfiets? Dat was Simone Kuijer met haar masterscriptie ‘The influence of digital nudging on sustainable consumption in the purchasing of householding products’. Wist je dat Simone ook haar bachelorscriptie al over sociaal ondernemerschap had geschreven? Zo houdt ze zich al jaren bezig met de social enterprise sector én bovendien is ze zelf sociaal ondernemer in de dop met haar eigen webshop trus.store. Neem snel een kijkje!
 

Winnaar: Simone Kuijer – The influence of digital nudging on sustainable consumption in the purchasing of householding products
Simone’s scriptie is een experiment om de invloed van digital nudging te onderzoeken op duurzaam consumptiegedrag. Simone heeft met haar scriptie vier verschillende digital nudging condities onderzocht en wat het effect ervan was op de aankoop van duurzame huishoudartikelen in een webshop. Uit het experiment is gebleken dat alle digital nudging condities een significant positief effect hadden op duurzaam consumptiegedrag. Dat betekent dat de participanten meer duurzame huishoudartikelen hebben afgerekend in de webshop in vergelijking tot de controlegroep, waarbij geen digital nudging werd gepresenteerd. Lees Simone’s volledige scriptie hier.
 

2e plek: Mara Haverkort – Circular startups in a linear world: barriers in raising capital
Door het experimenten met innovatieve circulaire producten en diensten, zetten circulaire startups (CSUs) de transitie naar een circulaire economie in gang. Hiermee spelen zij een belangrijke rol in het realiseren van het Rijksbrede programma: ‘Nederland circulair in 2050’. Mara’s scriptie geeft inzicht in de redenen achter de uitdagingen die CSUs ervaren in het aantrekken van de benodigde kapitaal.  Het concludeert o.a. financiers (nog) onvoldoende in staat zijn een betrouwbare inschatting te maken van het risico van circulaire businessmodellen, wat kan leiden tot een afwijzing van de financieringsaanvraag. Meer weten over de belemmeringen in de financiering van CSUs? Lees hier Mara’s scriptie.
 

Anna Steur – de positie van de sociale onderneming in het Nederlandse rechtspersonen- en vennootschapsrecht
De scriptie van Anna Steur ging over de positie van de sociale onderneming in het Nederlandse rechtspersonen- en vennootschapsrecht (Universiteit Utrecht). De scriptie betreft een onderzoek naar de invoering van een nieuwe rechtsvorm voor de sociale onderneming naar aanleiding van de initiatiefnota ‘Ondernemen met een maatschappelijke missie’. Anna heeft in haar scriptie gekeken naar de noodzakelijkheid en wenselijkheid van de invoering van een nieuwe rechtsvorm. In haar scriptie concludeert zij dat de invoering van een nieuwe rechtsvorm in eerste instantie niet noodzakelijk lijkt gezien de mogelijkheden die het Nederlandse rechtspersonen- en vennootschapsrecht reeds biedt. De invoering van een nieuwe rechtsvorm acht zij desalniettemin wenselijk, nu een dergelijke rechtsvorm zal bijdragen aan de herkenning en erkenning van sociale ondernemingen. Zij heeft vervolgens gekeken hoe een dergelijke rechtsvorm juridisch dient te worden vormgegeven en daartoe heeft zij een aantal aanbevelingen geformuleerd. Anna’s scriptie staat niet online, maar neem vooral hier contact met haar op!
 

Dara van Buiten – United for Change: a qualitative research on the social entrepreneurial ecosystem
Dara is a native English speaker, but she also speaks Dutch! Neem hier contact op met Dara om meer te weten te komen over haar scriptie. Strengthening the ‘Social Entrepreneurial Ecosystem’ is currently the focus of many organisations and policy makers, though literature lacks a holistic framework. Dara’s research sheds more light into this often mentioned but unresearched phenomenon. Major findings are that the social entrepreneurial ecosystem aims at having impact and that the elements for the commercial entrepreneurial ecosystem also apply for social entrepreneurship but are realized in a different way. In addition, some elements were identified as crucial elements with multiplicative power on other elements. Finally, regions can be assessed based on the framework, but more data is needed to draw meaningful conclusion.
 

Tijmen Sanderink – Leadership as purpose in social enterprises
De druk op bedrijven om positief maatschappelijke en milieuvriendelijke impact te maken is de laatste twee decennia sterk gegroeid. Om die reden hebben bedrijven een purpose geformuleerd, maar er ontbreekt overeenstemming over wat purpose precies inhoudt. Tijmen heeft met zijn scriptie zich verdiept in wat oprichters van dertien sociale ondernemingen verstaan onder purpose en hoe ze hun purpose gebruiken in het leiding geven aan de organisatie. Bent u benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek en wat dat betekent voor uw organisatie? Klik dan hier om de scriptie te lezen en vind Tijmen online.

Samen met onze sponsoren hebben we een supertof prijzenpakket samen kunnen stellen. Dankjewel Cre8YumekoBinthoutTulpfietsde CorrespondentA Beautiful Storyde Fruitmotor

We kijken nu al uit naar de Social Enterprise Scriptieprijs van 2021. Benieuwd naar scripties van voorgaande jaren? Klik dan hier.