Taaly heeft als missie om het probleem van taalachterstand op te lossen en nieuwkomers te ondersteunen bij hun integratie.

Shadi Alhakimi, directeur/oprichter Taaly

Taaly

Taaly is een 1-op-1 oefenplatform dat nieuwe Nederlanders verbindt met locals, door de Nederlandse taal te oefenen met videobellen om uiteindelijk met iedereen te kunnen communiceren en je plek in de samenleving te vinden.
Een app om je Nederlands te oefenen én je sociale kring uit te breiden.

Toen Shadi in 2015 naar Nederland kwam als oorlogsvluchteling, heeft hij veel problemen ervaren bij het leren van de Nederlandse taal. De taalscholen kostten veel (reis)tijd en kunnen in die setting niet focussen op alle aspecten van de Nederlandse taal. Er werd te weinig aandacht besteed aan spreekvaardigheid, terwijl dat misschien wel het belangrijkste aspect van taal is. Door het spreken van de taal kun je namelijk meedraaien in de maatschappij, want je kan je sociale kringen uitbreiden en uitdagingen rondom bijvoorbeeld werk bespreekbaar maken. Naast de taallessen had ik daarom behoefte om structureel te kunnen oefenen in praten, zodat ik ècht in staat zou zijn gesprekken te voeren. Taaly is een app waarbij een niet Nederlandssprekende (de zogenaamde ‘nieuwkomer’) wordt gematched (o.b.v. beschikbaarheid, taalniveau, opleidingsniveau en interesses) met iemand die de Nederlandse taal uitstekend beheerst (het taalmaatje). Vervolgens wordt via de app een 1-op-1 gesprek gevoerd, waarbij de app ook ondersteuning kan bieden in de gespreksvoering. De app faciliteert eveneens een afrekensysteem. Bovendien wordt de vooruitgang bijgehouden en helpt zo nieuwkomers met het ontwikkelen van zijn/haar spreekvaardigheid.

Meer weten?

Trefwoorden

Branche

  • Onderwijs
  • ·
  • Technologie & telecom

Impactgebied

  • Arbeidsparticipatie
  • ·
  • Sociale cohesie

Vestigingsplaats

Amsterdam

Sluit je aan bij hét netwerk van sociaal ondernemers!

Social Enterprise NL biedt o.a. ondersteuning bij het vinden van financiering, het in kaart brengen van jouw maatschappelijke impact en het aanscherpen van je marketingstrategie.