Als sociale onderneming wil je een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Positieve impact, dat is de missie. Maar hoe weet je zeker dat je een zo groot mogelijk effect bereikt? Door het stellen van realistische doelen vanuit een heldere strategie, het meten van de gerealiseerde impact, en dan de verbeterpunten in kaart…
Impactmanagement; van meten naar maximaliseren!
Als sociale onderneming wil je een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Positieve impact, dat is de missie.
Maar hoe weet je zeker dat je een zo groot mogelijk effect bereikt? Door het stellen van realistische doelen vanuit een heldere strategie, het meten van de gerealiseerde impact, en dan de verbeterpunten in kaart brengen en deze aanpakken. Het managen van je impact doe je dus feitelijk op dezelfde manier aan als het managen van je klanttevredenheid, de kwaliteit van je producten of diensten, en je financiën.
Over het meten van impact schreven we eerder de publicaties Impact First en Het Impactpad. In deze publicatie beschrijven we hoe je impactmanagement kunt implementeren in de dagelijkse gang van zaken binnen jouw organisatie.
Dat doen we aan de hand van het impactmanagementmodel dat beschrijft uit welke onderdelen impactmanagement bestaat. Ook geven we je praktische tools die je direct kunt gebruiken en natuurlijk veel lessons learned van sociaal ondernemers die deze stappen al hebben gezet.
Download en lees de publicatie
Deze publicatie is geschreven door Social Enterprise NL en Avance. En is mede mogelijk gemaakt door het Anton Jurgens Fonds.