Afgelopen donderdag was de finale van de Social Grow Sessions 2017. Tien sociaal ondernemers pitchten hun plannen voor een jury en maakten kans op een geldprijs. Rising You(th), de Sociale Supermarkt en Platform K kwamen als winnaars uit de bus.
Winnaars Social Grow Sessions 2017 bekend!
Tien sociaal ondernemers uit België en Nederland, 3 intensieve bootcampsessies en een feestelijk slotevent. Dat is de korte samenvatting van de tweede editie van de Social Grow Sessions. Een accelerator van de Sociale InnovatieFabriek, Social Enterprise NL en Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Afgelopen donderdag was de finale: de tien deelnemers pitchten hun plannen en maakten kans op een mooi bedrag. Rising You(th), de Sociale Supermarkt en Platform K kwamen als winnaars uit de bus.
Meerdaagse bootcampsessies
In oktober startten tien nieuwsgierige ondernemers met de Social Grow Sessions. Tijdens 3 meerdaagse bootcampsessies leerden ze over o.a. waardegedreven businessmodellen, maatschappelijke impact meting, positionering en stakeholders management. Daarnaast was er ook de ruimte om van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen. Tijdens de finale pitchten de tien deelnemers hun plannen voor een zevenkoppige jury.
Winnaar meest beloftevolle ondernemer:
Rising You[th] begeleidt jonge vluchtelingen naar uitdagende jobs op hoogte. Als schilder van hoogspanningsmasten, als installateur van telecom-installaties of als onderhoudstechnicus op windmolens. Avontuurlijke banen die aansluiten bij deze ondernemende jongeren. Rising You(th) zorgt voor actieve toeleiding naar werkgevers, die op zoek zijn naar personeel voor opdrachten op hoogte.
Winnaar beste plan:
De Sociale Supermarkt uit Utrecht biedt mensen met een beperkt budget de kans om tegen flink gereduceerde prijzen levensmiddelen te kopen. Doordat de klanten zelf bepalen welke producten zij afnemen, versterkt dit eigenwaarde en autonomie. De Sociale Supermarkt wil daarnaast ook een ontmoetingsplek en aanspreekpunt voor dienstverlening zijn zodat ze ontwikkelingskansen bieden aan mensen in armoede.
Winnaar meest innovatieve project:
Platform-K maakt dansproducties met dansers met en zonder beperking en is daarmee een krachtig dansplatform dat ruimte creëert voor mensen met een beperking. Dansers met een beperking vinden vaak geen toegang tot een reguliere dansopleiding, daarom leidt Platform K hen op tot professioneel danser. Platform-K wil de meerwaarde aantonen voor het danslandschap.
Ondersteuning na de Social Grow Sessions
Na afloop van het intensieve traject krijgen de deelnemers nog een aantal maanden ondersteuning vanuit een mentor. Dit zijn medewerkers van Johnson & Johnson die hun expertise beschikbaar stellen voor de deelnemers.
Over de Social Grow Sessions
Voor de Social Grow Sessions gingen we op zoek naar vernieuwende initiatieven die zich richten op: gelijke onderwijskansen en kinderopvang; ondersteuning voor mantelzorgers en zorgverleners; of toegankelijke gezondheidszorg. Deze drie thema’s zijn de pijlers van GROW Together for Society, het CSR-programma van Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Het doel van het traject is om (startende) sociaal ondernemers, met een focus op een van deze uitdagingen, te ondersteunen bij het verder uitwerken van hun businessplan.
Op www.socialgrowsessions.net vind je meer info over alle deelnemers van de eerste en de tweede editie. Heb je zelf interesse om deel te nemen aan de volgende editie? Houd dan de website in de gaten of mail naar clara@social-enterprise.nl om op de hoogte te worden gehouden.