Sociale ondernemingen zijn hard getroffen door de coronacrisis, maar hoe hard precies? 74% van de bedrijven verwacht minder omzet te draaien, 40% heeft NOW aangevraagd…
Sociaal ondernemers zien kansen tijdens corona, maar voor 1 op de 5 komt voortbestaan in gevaar
Sociale ondernemingen zijn hard getroffen door de coronacrisis, maar hoe hard precies? 74% van de bedrijven verwacht minder omzet te draaien, 40% heeft NOW aangevraagd en voor 20% komt het voorbestaan in gevaar. Maar er zijn ook lichtpunten: een kwart van de ondernemers ziet kansen voor nieuwe afzetmarkten en een kleine groep (6%) gaat zelfs uitbreiden. Dit en meer blijkt uit de Social Enterprise Monitor 2020, het grootste jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen van sociaal ondernemerschap in Nederland.
Minder omzet, minder investeringen
Het omzetverlies leidt vooral tot minder investeringen, 40% van de ondernemers geeft aan geplande investeringen niet te kunnen doen. Hoe groot het omzetverlies is verschilt enorm tussen ondernemers en kan pas later worden vastgesteld. Uit eerder onderzoek (McKinsey 2016) blijkt dat het faillissementspercentage bij sociale ondernemingen lager ligt dan bij regulier MKB, het is interessant om te volgen of dit ook in tijden van Corona het geval is.
Ruim helft ondernemers maakt gebruik van overheidssteun55% van de ondernemers geeft aan gebruik te maken van een van de overheidsmaatregelen om het omzetverlies te compenseren. De NOW (40%) wordt hierin het meest genoemd. Opvallend is dat slechts 3% aangeeft de Corona Overbruggingslening (COL) regeling aangevraagd te hebben. 45% van de ondernemingen heeft van geen enkele nationale ondersteuningsmaatregel gebruik gemaakt. Dit komt deels doordat de regelingen ontoereikend zijn voor sociale ondernemingen met specifieke eigenschappen. In een gezamenlijk statement hebben meer dan 10 netwerkorganisaties hier eerder aandacht voor gevraagd, zie statement.
Creatieve oplossingen en nieuwe kansen
Sociaal ondernemers willen – juist in deze moeilijke tijden – aan hun maatschappelijke missie en een duurzame en inclusieve economie blijven werken. Zo komen ze tot creatieve oplossingen. Meer dan een kwart van de sociale ondernemingen (26%) heeft nieuwe afzetmarkten en/of verdienmodellen gevonden, bijvoorbeeld Instock dat aan de basis stond van de populaire Support your Locals campagne. En Happy Tosti heeft een deal gemaakt met hun verhuurder in Amsterdam: voor elke werknemer met een arbeidsbeperking krijgt Happy Tosti een korting op de huurprijs. Duidelijk is dat de maatschappelijke doelen bij sociale ondernemingen recht overeind blijven staan, terwijl uit ander onderzoek blijkt dat andere bedrijven nu bezuinigen op duurzaamheid.
De Social Enterprise Monitor
De Social Enterprise Monitor is het grootste jaarlijkse onderzoek onder sociale ondernemingen in Nederland. De vragenlijst stond tussen 7 mei en 28 juni open en is door 191 respondenten ingevuld. Dit is een eerste blik op de resultaten van de corona gerelateerde vragen. De volledige rapportage verschijnt in de tweede week van augustus.