Dit boekje bevat voor elk van de vijf principes van de Code voorbeelden van ondernemingen die laten zien hoe dit praktisch uitgewerkt kan worden. Het is bedoeld als inspiratie en wil voorkomen dat elke onderneming zelf opnieuw het wiel moet uitvinden.

Publicatie handvat Code Sociale Ondernemingen

Share this page:

Waarom een Code?

Sociale ondernemingen geven vorm aan een nieuwe – sociale & circulaire – economie. Ze hebben een maatschappelijke missie, impact first. Geld is een middel en geen doel. Sociale ondernemingen zoeken naar herkenning, en ook hun stakeholders willen sociale ondernemingen kunnen onderscheiden. Een onafhankelijke commissie heeft op basis van de Europese definitie van sociale ondernemingen de Code Sociale Ondernemingen ontwikkeld om in deze behoeftes te voorzien.

Gebaseerd op principes

In de Code staan de leidende principes van sociaal ondernemen centraal. De vijf principes hebben betrekking op de missie, stakeholders, financiën, implementatie van de Code en transparantie. De Code is ’principle based’, dit betekent geen strikte regels, geen afvink lijstjes en geen puntentelling. De onderneming kiest zelf hoe zij aan elk principe een gepaste invulling geeft, mede afhankelijk van haar leeftijd en omvang. De implementatie van de code kan meegroeien met het bedrijf.

Handvat Code Sociale Ondernemingen

Dit boekje bevat voor elk principe voorbeelden van ondernemingen die laten zien hoe een principe praktisch uitgewerkt kan worden. Het is bedoeld als inspiratie en wil voorkomen dat elke onderneming zelf opnieuw het wiel moet uitvinden. Van elkaar leren en elkaar helpen is een belangrijk onderdeel van de Code.

De kracht van de Code Sociale Ondernemingen is dat deze blijft stimuleren om de onderneming verder te verbeteren. Vanuit het principe ‘Als het beter kan, doe dat dan’ blijft de ondernemer op zoek naar verbeteringen. Laat je dus inspireren door wat andere sociale ondernemingen al gedaan hebben! 

Download het handvat hier