Hoe je goede zaken doet Zoveel mogelijk maatschappelijke impact creëren. Dat is wat social enterprises willen en ook laten zien. Maar om dat waar te maken is het evengoed belangrijk om ook op financieel vlak zoveel mogelijk onafhankelijk te opereren

Prangende behoefte aan handvatten voor Sociale Business Modellen

Share this page:

slider-HOME-nieuwe-websiteHoe je goede zaken doet

Zoveel mogelijk maatschappelijke impact creëren. Dat is wat social enterprises willen en ook laten zien. Maar om dat waar te maken is het evengoed belangrijk om ook op financieel vlak zoveel mogelijk onafhankelijk te opereren en zelfvoorzienend te zijn.  En daar ligt de grote uitdaging voor sociaal ondernemers. Want alleen als je zorgt dat je de eigen broek ophoudt, kun je de continuïteit van je sociale onderneming waarborgen en daarmee de maatschappelijke impact vergroten. Maar hoe maak je hierin de juiste keuzes, hoe vind je als sociaal ondernemer de juiste balans tussen financiële investeringen en maatschappelijk rendement?

Een grote uitdaging voor sociaal ondernemers ligt in het verbeteren en aanscherpen van hun businessmodellen. Ligt voor commerciële mkb-bedrijven de focus op het behalen van zoveel mogelijk winst, social enterprises moeten een business-strategie hanteren die veel verder gaat. Dat vraagt om een creatieve en innovatieve marktbenadering.

Prangende behoefte

Met een social enterprise sector die – zeker ook in Nederland- sterk in opkomst is, wordt de behoefte om goede methoden en instrumenten te ontwikkelen rondom Social Business Modelling, steeds prangender. Net zoals het meetbaar maken van de maatschappelijke waarde die een sociale onderneming toevoegt. In deze economische transitiefase waarin waarden als Return on Investment nog altijd de boventoon voeren, is het zeer belangrijk voor social enterprises om de Social Return on Investment (SROI) goed uit te kunnen drukken in cijfers. Daarmee doelend op SROI in brede zin en niet slechts betrekking hebbend op arbeidsparticipatie.

Social Business Model Canvas

Een methode die nog in de kinderschoenen staat, maar een mooi  vertrekpunt biedt, is een variant op het bekende Business Model Canvas , namelijk het Social Business Model Canvas . Daarmee kunnen  social enterprises hun sterke en zwakke punten boven tafel krijgen. Tegelijkertijd helpt het ook om te zien waar nieuwe kansen en gevaren liggen. Zo blijkt uit een recente pilot met vier social enterprises door The Broker, dat transparantie bij social enterprises een cruciale factor is. Juist om de maatschappelijke impact die zij nastreven overtuigend te laten zien en beter inzichtelijk te maken.

Om het model van de social enterprise goed te onderbouwen en met name duidelijk te maken hoe je als onderneming nou precies maatschappelijke waarde toevoegt, biedt een geïntegreerd business model  uitkomst.  Door systematisch naar de onderneming te kijken, kunnen social enterprises ervoor zorgen dat ze niet van hun maatschappelijke missie af  dwalen als de financiële druk (tijdelijk) hoog is.  Nieuwe businessmodellen met ruimte voor social value, kunnen ook  meer inzicht geven in de groeistrategieën van social enterprises.

Hoogste tijd dus dat er meer toegepast onderzoek komt naar social businessmodellen.

Interessante link:

Nieuwe businessmodellen – Jan Jonker

 

 

Locatie:
Herengracht 505
1017BV