Confed

The high-tech enterprise Confed has a heart for people and technology. Confed not only ensures that products of the highest quality are made by people disadvantaged on the labor market, but is also a driver to make the entire high-tech chain more social. They are an example in their industry by showing that making social impact can go hand in hand with delivering the highest quality.

De CEO Confed Group is Peter Hobbelen en we stelden hem een aantal vragen om onze Baanbreker wat beter te leren kennen.

Welk systeem gooien jullie op de schop?

“Wij laten zien dat de krapte op de arbeidsmarkt een keuze is. Het traditionele werving- en selectiesysteem sluit veel mensen buiten, terwijl ze wél willen werken. Bij Confed pakken we het anders aan: we kijken naar de taken die we hebben en verdelen die slim onder beschikbare talenten. Wij kennen geen krapte, want we vissen niet in dezelfde vijver als andere bedrijven. We bewijzen dat arbeidsparticipatie in de hightech sector mogelijk is in de praktijk.”

Waarom zijn jullie Baanbreker? 

“Als Baanbreker versterken we met een diverse club toonaagevenede sociale ondernemingen de beweging met een heldere boodschap: sociaal ondernemen is niet alleen mogelijk, het is de toekomst. ‘Normaal’ ondernemen kan namelijk ook sociaal. Confed is dan ook een gewone onderneming; we verkopen geen impact, maar kwaliteitsproducten die toevallig op een sociale manier gemaakt worden. En onze klantenbase is het bewijs dat het werkt.”

Wat doet Confed om hun missie te realiseren?

“Wij ontzorgen bedrijven in de hightech sector met de productie van elektronische componenten, van printplaten tot bekabeling. Maar wat ons echt onderscheidt, is hoe we dat doen. Ons wervings- en selectiebeleid begint niet bij diploma’s, maar bij talent. We kijken eerst welke taken we hebben en wie daar het beste op aansluit – pas daarna volgen de traditionele routes. Zo creëren we werkgelegenheid voor een bredere groep in een hightech omgeving.”