Closing The Loop

Closing the Loop Uses technology as a tool for sustainable impact. With its “One for One” service, Closing the Loop offsets the impact of new devices: for every device sold, an equivalent amount of electronic waste is collected in countries such as Ghana. This provides both economic opportunities and a solution to the growing e-waste problem. In doing so, they support companies in their transition to circular models and create tangible value for people and the environment. Although they are already making a groundbreaking difference, they remain ambitious: by 2030, they aim to recycle 20 million devices annually.

De Founder Closing The Loop is Joost de Kluijver en we stelden hem een aantal vragen om onze Baanbreker wat beter te leren kennen.

Welk systeem gooien jullie op de schop?

De telecomsector, want afvalreductie moet geen verplichting zijn, maar een kans. Wij koppelen circulariteit aan marketing- en salesdoelen, zodat bedrijven niet uit schuldgevoel, maar vanuit strategisch voordeel duurzame keuzes maken. Door circulair ondernemen als business opportunity te positioneren, laten we zien dat slimme, winstgevende innovaties hand in hand gaan met impact.

Waarom zijn jullie Baanbreker? 

Wij zetten ons in voor de bredere beweging van sociaal ondernemerschap. Veel bedrijven zien sociale ondernemingen onterecht als non-profits, terwijl wij serieuze en innovatieve bedrijven zijn. Samen met Social Enterprise NL positioneren we sociale ondernemingen als logische partners, bouwen we een sterk netwerk en trekken we samen op in lobbytrajecten. Zo vergroten we de impact en bekendheid van de beweging.

Wat doet Closing The Loop om hun missie te realiseren?

Wij zetten circulair denken om in actie met onze ‘One for One’ dienst: voor éen nieuwe telefoon halen we een afgedankt toestel van de markt en laten dit recyclen. Dit gebeurt in landen zoals Ghana en Nigeria. De dienst laat consumenten en bedrijven vandaag starten met afvalreductie. Voor partners als Vodafone en Dustin is de dienst een schaalbare, winstgevende én groene klantpropositie.