Onze partner PwC helpt onze leden pro bono met o.a. financiële en fiscale vraagstukken. Alle kerndiensten (behalve financiële auditing) van PwC komen hiervoor in aanmerking, op voorwaarde…
Ondersteuning van PwC
Onze partner PwC helpt onze leden pro bono met o.a. financiële en fiscale vraagstukken. Alle kerndiensten (behalve financiële auditing) van PwC komen hiervoor in aanmerking, op voorwaarde dat ze capaciteit hebben. Ze behandelen de projecten als reguliere opdrachten maar dan kosteloos. Een unieke kans als je een vraagstuk hebt waar je hulp bij kunt gebruiken.
Hoe werkt het?
Als je interesse hebt en lid bent van Social Enterprise NL kun je je hulpvraag sturen naar NL_corporate.sustainability@pwc.com. Voordat ze een samenwerking aangaan, volgt er eerst een uitgebreid intakegesprek om de probleemstelling te bepalen. Dit is het punt waarop ze hun diensten afstemmen met jouw sociale onderneming en bepalen hoe er het meest effectief kan worden samengewerkt.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van langdurige (>100 uur) pro bono samenwerkingen:
– Privacy & Cybersecurity: PwC assisteert een liefdadigheidsinstelling bij de verwerking van gevoelige informatie en de bijbehorende processen. Concreet is PwC beschikbaar om privacy gerelateerde vragen van de stichting te beantwoorden, kwaliteitsbeoordelingen uit te voeren van documenten met betrekking tot privacy en te helpen bij de cybersecurity van het goede doel.
– Tax & Legal: PwC helpt een sociale onderneming bij het in kaart brengen van de fiscale situatie van de sociale onderneming, op basis van geldende regelgeving en jurisprudentie. Gebaseerd op de geïdentificeerde aandachtspunten biedt PwC oplossingen. Daarnaast beoordeelt en helpt PwC de kwaliteit van de interne administratie en controlemaatregelen te verbeteren en formuleert hierover adviezen.
– Marktonderzoek: PwC helpt een sociale onderneming bij het bepalen van hun uitbreiding naar de retailmarkt. Het gaat hierbij om een gefaseerde aanpak. In fase 1 wordt de retailmarkt vertaald naar potentiële omzetkansen voor de SE op basis van profilering door experts en interviews. Fase 2 omvat analyse van het doelpubliek en het koopgedrag van de consument.
– Waardering: PwC helpt een sociale onderneming bij de waardering, om zich voor te bereiden op een financieringsronde. Op basis van bedrijfsinformatie en interviews met experts bepaalt PwC de waarde van het bedrijf en de relatieve positie in de markt. De sociale onderneming kan haar strategische besluitvorming baseren op de uitkomsten van de pro bono ondersteuning.
– Bedrijfsprocessen: PwC helpt een sociale onderneming bij het vormgeven en formaliseren van haar bedrijfsprocessen. Het doel is om de risico’s verbonden aan de documentatie te beperken door de informele en beperkte interne documentatie om te zetten in een meer formeel proces.
Zie here meer voorbeelden van samenwerkingen tussen PwC en sociale ondernemingen.
Heb je een vraag? Neem dan contact op met Leonie Bank via leonie@social-enterprise.nl