Wist je dat een taxi in de stad gemiddeld net zoveel vervuiling veroorzaakt als 35 personenauto’s? En dat ze in grote steden 20% van de…

Een duurzame én sociale taxirit

Share this page:

Wist je dat een taxi in de stad gemiddeld net zoveel vervuiling veroorzaakt als 35 personenauto’s? En dat ze in grote steden 20% van de CO2 uitstoot veroorzaken terwijl ze maar 2% van het wagenpark vormen?

Taxi’s behoren tot de grootste vervuilers van een stad. Daar wilden de jonge ondernemers Edvard Hendriksen (28) en Ruud Zandvliet (27) wat aan doen. In november 2011 richtten zij Taxi Electric op. In gesprek met Hendriksen over maatschappelijke impact, je eigen broek ophouden en subsidiespelletjes.

Gewaagde keus om in een overspannen Amsterdamse taximarkt een nieuw taxibedrijf op te richten. Hoe kwamen jullie daarbij?
“Ruud en ik studeerden Economie aan de VU en hadden het er in onze studententijd wel eens over dat een taxibedrijf waarbij kwaliteit voorop staat, een gat in de markt zou zijn. De Amsterdamse taxichauffeurs hadden niet een al te beste naam en kwamen regelmatig in het nieuws vanwege klachten. Daarbij kwam dat we wat wilden doen met innovatie en technologie. En dus maakten we een plan om een elektrisch taxibedrijf op te richten. We wilden laten zien dat duurzaam en maatschappelijk ondernemen wel degelijk samen kan.”

Wat is precies jullie missie met Taxi Electric ?
“Om de meest innovatieve, duurzame en klantgerichte taxiservice van Nederland te worden. We geloven dat duurzame ondernemers écht de toekomst hebben. Met Taxi Electric willen we een voorbeeld stellen. Vaak wordt gedacht dat sociaal ondernemen een subsidiespelletje is of dat het onmogelijk is om profitable te zijn als sociaal ondernemer. Wij geloven dat ondernemers die investeren in duurzaamheid het juist verder schoppen dan bedrijven die dat niet doen. Op alle vlakken.”

Op welke vlakken levert Taxi Electric winst op?
“Wat het meest in het oog springt is natuurlijk het milieuaspect. Onze taxi’s rijden 100% op groene stroom. Daarmee dragen we bij aan betere luchtkwaliteit in Amsterdam. Wat veel mensen niet weten is dat we óók op personeelsvlak kiezen voor een sociale aanpak. Van de veertig chauffeurs die bij ons werken zat -op een paar studenten na- iedereen in een uitkeringssituatie.
Op zakelijk vlak onderscheiden we ons door onze hoge kwaliteit. Veel taxibedrijven krijgen alleen telefoontjes over klachten. Wij worden regelmatig gebeld door mensen die ons complimenteren omdat onze chauffeurs zo vriendelijk waren. Een kwalitatief goede taxiservice erbij is winst voor de stad als geheel. En dat voor de prijs van een gewone taxi.”