Bij De Koekfabriek maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt overheerlijke, ambachtelijke koekjes. De Koekfabriek opende hun eerste bakkerij in Utrecht, maar inmiddels zitten…
Achter de schermen bij… De Koekfabriek
Bij De Koekfabriek maken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt overheerlijke, ambachtelijke koekjes. De Koekfabriek opende hun eerste bakkerij in Utrecht, maar inmiddels zitten zij al op 6 vestigingen en werken er al 110 mensen. Om meer over De Koekfabriek te weten te komen spraken wij met Jeannot Nijpjes, de oprichter van deze sociale bakkerij.
Hoe het allemaal begon
In 2013 startte Jeannot Nijpjes en zijn compagnon een kookstudio in Utrecht. Jeannot vertelt dat zij een mooie keuken hebben laten bouwen, alleen stond deze tot hun ontevreden overdag leeg en dat is natuurlijk zonde. ‘’Mijn compagnon was al in gesprek met een zorgpartner om te kijken hoe zij hun horeca activiteiten anders konden inrichten. Hij stelde voor om een deel daarvan bij ons in de kookstudio uit te laten voeren. Het eerste idee was om voorbereidende werkzaamheden voor de kookstudio uit te laten voeren, alleen hadden wij niet genoeg taken voor iedereen, dus bedachten wij iets anders. Belangrijk was dat andere horecabedrijven het ook zouden kunnen gebruiken. Hier kwam het idee van een koekje uit’’, aldus Jeannot.
Hoewel De Koekfabriek ambachtelijke koekjes begon te bakken, bleef het nog lang een nevenproject van Jeannot en zijn partner. De Koekfabriek wilde onderzoeken of dit daadwerkelijk een bedrijf kon worden, dus hebben zij dit laten onderzoeken. ‘’Een student heeft als afstudeeropdracht onderzocht of dit echt een bedrijf kon worden en dat kon. Wij waren erg blij met de resultaten en hebben gezamenlijk het idee verder uitgerold, vertelt Jeannot ons. Pas na drie jaar werd De Koekfabriek zoals dat het nu is, omdat zij toen zijn verhuisd naar een eigen stadsbakkerijtje in de binnenstad van Utrecht. Daarna is De Koekfabriek echt geboren.
Bekostigen van De Koekfabriek
Jeannot vertelt dat het niet goedkoop is om 6 bakkerijen op te zetten. ‘’In het begin hebben wij geld opgehaald via crowdfunding, maar ook leningen van Rabobank Foundation en Stichting Doen hebben ons geholpen. Deze investeerders verwachten alleen wel dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Als je zegt dat je je onderneming sociaal is, dan moet je dat ook daadwerkelijk kunnen laten zien’’ In het kleine bakkerijtje in Utrecht heeft De Koekfabriek 6 werkplekken. De Koekfabriek werkt altijd met een zorgpartner om deze werkplekken te vervullen. ‘’Dagelijks 1-1 begeleiding kost geld en daar worden zorgkosten voor gebruikt. Zodra het ons ook geen geld meer kost, dan kunnen wij onze werknemers een salaris bieden.
Daarin heb je ook weer verschillende gradaties. Zo hebben wij bijvoorbeeld een bakker in dienst die 62 jaar is en lang bij het UVW heeft gezeten. Hij kan goed bakken en heeft geen begeleiding nodig. We kunnen hem meer bieden.’’, aldus Jeannot. Hij vertelt dat doorstromen voor de werknemers van De Koekfabriek het belangrijkst voor hen is. ‘’Het mooiste is natuurlijk wanneer dat binnen De Koekfabriek is, maar dat kan ook ergens anders zijn’’.
‘Sociaal ondernemen is voornamelijk ondernemen’
Als mensen vragen wat sociaal ondernemen is, dan vertelt Jeannot hen dat het voornamelijk ondernemen is. Alles moet kloppen volgens hem. Het is belangrijk dat je een goed product of dienst hebt. Hij vertelt dat het niet harder gaat lopen door je alleen te focussen op het sociale aspect. ‘’Je kunt je niet verschuilen achter je missie. De bakkers zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Dus op de eerste plaats een goed en lekker koekje en dán de maatschappelijke missie’’. Communicatie was dan ook wel iets waar goed over is nagedacht bij De Koekfabriek. De ambachtsbakkerij focust zich voornamelijk op de kwaliteit van de koekjes, maar vertellen op een simpele, maar slimme manier ook het verhaal achter het koekje. Zo doet De Koekfabriek dit door bijvoorbeeld onderzetters voor hun koekjes (zie onderstaande foto). Op deze onderzetters kan de gast meer lezen over het koekje zelf en de missie van De Koekfabriek.
Consistentie is de sleutel tot succes
Jeannot vertelt dat mensen enthousiast reageren op de ambachtsbakker. ‘’In het begin was het wel lastig, maar wij hebben op een gegeven moment een standaard productie ingevoerd. Dit zorgt namelijk voor consistentie, wat zich weer vertaalt naar de koekjes. Verder is het ook fijn voor de werknemers, want zij kunnen vaak niet goed tegen verandering. Desondanks dat er een standaard wordt gehanteerd qua vorm van de koekjes, blijft het volgens Jeannot een ambacht. Door o.a. deze standaard is De Koekfabriek in staat de kwaliteit te waarborgen. Zo hebben de koekjes een marge waardoor de koekjes iets anders mogen uitvallen. ‘’Verder is voor ons consistentie het belangrijkst. Smaken hadden we al, maar de hoofdbakker is alle recepten gaan ‘finetunen’ om ze te perfectioneren. Zo hebben wij nu 6 hoofdbakkers, met bij elkaar meer dan 200 jaar ervaring. Het is leuk om te zien hoe zij met elkaar sparren om de recepten nog beter te maken. Zo zijn we constant in ontwikkeling: het blijft een natuurlijk proces.
Waarom lid van Social Enterprise NL?
‘’Vorig jaar waren we ons al aan het oriënteren om ons aan te sluiten bij een netwerk van gelijkgestemden, maar niet veel later kregen wij van Stichting Doen het lidmaatschap van Social Enterprise NL cadeau. Social Enterprise NL is actief bezig met het steunen en verbinden van haar leden, dat was voor ons erg belangrijk in onze overweging om ons daadwerkelijk aan te sluiten.
Tip voor college sociaal ondernemers?
‘’Blijf ondernemen en sta 100% achter je product (of service). Als je een goed product hebt hoef je niet heel hard dat sociale te roepen: verkoop eerst je product’’, aldus Jeannot.