Een mooie start van het nieuwe jaar met een succesvolle Masterclass lobbyen: de essentials. Op 9 januari kwamen vijf enthousiaste deelnemers samen op ons kantoor…

Masterclass #lobbyforimpact afgerond: de essentials om aan de slag te gaan met lobbyactiviteiten

Share this page:

Een mooie start van het nieuwe jaar met een succesvolle Masterclass lobbyen: de essentials. Op 9 januari kwamen vijf enthousiaste deelnemers samen op ons kantoor om zich te verdiepen in effectief lobbyen als sociaal ondernemer. 

Sociaal ondernemers zijn koplopers, ze gaan buiten de gebaande panden paden en soms tegen de stroom in om bij te dragen aan radicale systeemverbetering. Ze willen een maatschappelijk probleem voor eens en voor altijd oplossen. Waardig werk voor iedereen, volledig herstel van biodiversiteit of een compleet circulaire keten voor elektrische apparaten.

Dat vraagt in veel gevallen een verandering in wet- en regelgeving, beleid en/of gedrag van overheden. Daar komt het vak van lobbyen om de hoek kijken. Maar hoe doe je dat? Hoe stel je een lobbydoel op? En wat betekent het om als sociaal ondernemer te lobbyen? Die vragen stonden centraal in deze masterclass. Extra dank aan Charlotte (partner Publyon en lid RvT Social Enterpise NL) voor het delen van haar waardevolle kennis en inzichten tijdens deze masterclass. 

Een paar belangrijke inzichten: 

  • > Het lobbydoel is de ruggengraat van een lobbystrategie. Het formuleren van een scherp doel is dus de eerste stap.  
  • > De kernboodschap van je lobby en het doel wat je wilt bereiken moeten begrijpelijk zijn, voor jezelf maar zeker ook voor alle stakeholders bij wie je deze wilt overbrengen.  
  • > Wees heel specifiek: welke wet- of regelgeving of beleid staat jouw gewenste situatie in de weg en wat is ervoor nodig om dat aan te passen. Dus: welke verandering in wet- regelgeving of beleid beoog je?  
  • > Lobbyen is ‘net werken’: het is onderdeel van je bedrijfsstrategie. Maak er middelen voor vrij, zorg dat iedereen in de eigen organisatie weet wat het lobbydoel is en houd bij met wie je gesproken hebt. Opbouw en onderhoud van relaties kost nou eenmaal tijd.  
  • > Werk samen met andere partijen die het (deels) met je eens zijn om draagvlak te tonen, maar maak een scherpe afweging per punt of een samenwerking je eigen boodschap afzwakt of versterkt.  
  • > Schrijf een position paper met daarin je doel, waarom je dit doel wilt realiseren, hoe je denkt het doel te bereiken, en wat daarvoor nodig is. Neem de position paper mee naar gespreken en netwerkmogelijkheden als visitekaartje van je lobby.  

Ben jij geïnteresseerd in het starten van een lobby of ben je hier al actief mee bezig en wil jij je ook je lobby voor systeemverbetering versterken? We werken aan een verdiepingsprogramma ‘de sociaal ondernemer als lobbyist’. Wil je op de hoogte gehouden worden over de mogelijkheden van dit programma voor jouw lobbystrategie? Stuur een mail naar jorien@social-enterprise.nl