Sociaal ondernemerschap is als fenomeen niet nieuw, maar het belang ervan wordt wel steeds meer gezien en erkend. Dat blijkt ook uit onderzoeken die steeds vaker verschijnen over het onderwerp. Onlangs kwamen er twee interessante publicaties uit.
Onderzoek naar sociaal ondernemerschap
Sociaal ondernemerschap is als fenomeen niet nieuw, maar het belang ervan wordt wel steeds meer gezien en erkend. Dat blijkt ook uit onderzoeken die steeds vaker verschijnen over het onderwerp. Onlangs kwamen er twee interessante publicaties uit.
De koopman als dominee
Een essay door Martin Schulz, Martijn van der Steen en Mark van Twist waarin zij laten zien welke maatschappelijke tekorten social entrepreneurs zien en hoe ze daar met ondernemerschap op inspelen.
Het essay geeft verder richting en inspiratie voor discussies in beleidsorganisaties over hoe in een tijd van afnemende middelen toch maatschappelijke waarde gecreëerd kan worden.
Benieuwd naar het essay ‘De koopman als dominee’? Lees het online: http://bit.ly/XIomtx
Sociale firma’s Amsterdam
Ander interessant rapport is begin deze maand uitgebracht door de gemeente Amsterdam die KPMG Plexus opdracht gaf om onderzoek te doen naar sociale firma’s. Het onderzoek signaleert knelpunten voor sociale firma’s in Amsterdam en doet praktische aanbevelingen aan de gemeente.
Een paar belangrijke aanbevelingen uit het onderzoek:
– door beleid rondom de inkoop bij sociale firma’s kan de gemeente hun commerciële activiteiten beter ondersteunen. Bijvoorbeeld door grotere en meer structurele opdrachten bij sociale firma’s onder te brengen
– Meer aandacht voor sociale eisen in aanbestedingen geeft sociale firma’s een sterkere concurrentiepositie
Meer weten over de uitkomsten van het onderzoek? http://bit.ly/Y1UMBk
Locatie:
Herengracht 505
1017BV