Maatschappelijke missie: Tot aan 2027 willen we honderd mensen een baan bieden die nu niet mee doen aan de maatschappij. Ecologische missie: We willen de textiel afvalberg verkleinen en vernietiging van textiel voorkomen, door nieuwe producten te maken. Zo besparen we tonnen CO2 en miljoenen liters water per jaar.

Esther Smit & Loes Stapper, oprichters Oxious Talent Factory

Oxious Talent Factory

Oxious Talent Factory (OTF) is een naaiatelier met een dubbele circulaire missie. OTF geeft talenten met diverse nationaliteiten die niet mee doen aan de maatschappij een baan en verwerken met hun talenten textiel afval tot nieuwe producten.

Oxious Talent Factory is een dochteronderneming van B-Corp Oxious. Oxious maakte met haar textiel productiebedrijf in Turkije al het verschil op het gebied van women empowerment. Nu zet Oxious haar kracht in om ook het verschil dicht bij huis te maken. Dat 20% van de inwoners van Rotterdam in 2024 onder de armoedegrens leeft is voor de founders onacceptabel. Oxious Talent Factory is opgericht om statushouders uit de maakindustrie, moeders in de bijstand en studenten van de modeopleidingen uit de regio met elkaar te verbinden in een naaiatelier. Daar bruist het van vakmanschap en creativiteit en zetten de makers zich in om de textiel afvalberg te verkleinen door: UPCYCLING van textiel, banners, vlaggen en bedrijfskleding worden prachtige nieuwe producten gemaakt, REPAIR voor modemerken en bedrijfskleding en CONFECTIE om kleine en middelgrote duurzame modemerken ook een kans te geven in de fashion industrie.

Meer weten?

Keywords

  • circulair textiel
  • ·
  • Naaiatelier
  • ·
  • Relatiegeschenken
  • ·
  • repair
  • ·
  • social return
  • ·
  • SROI
  • ·
  • textiel upcycling

Geen logo beschikbaar

Branche

  • Mode
  • ·
  • Productie & assemblage
  • ·
  • Retail

Impactgebied

  • Circulaire en duurzame productie
  • ·
  • Sociale cohesie

Vestigingsplaats

Rotterdam

Join the network of social entrepreneurs!

Among other things, Social Enterprise NL offers support in finding funding, mapping your social impact and honing your marketing strategy.