Closing The Loop

Closing the Loop gebruikt technologie als middel voor duurzame impact. Met de ‘One for One’-dienst compenseert Closing the Loop de impact van nieuwe apparaten: voor ieder verkocht device wordt een gelijkwaardige hoeveelheid elektronisch afval ingezameld in landen zoals Ghana. Dit biedt zowel economische kansen als een oplossing voor het groeiende e-waste probleem. Zo ondersteunen ze bedrijven in hun transitie naar circulaire modellen en creëren ze tastbare waarde voor mens en milieu. Hoewel ze al een baanbrekend verschil maken, blijven ze ambitieus: tegen 2030 willen ze jaarlijks 20 miljoen apparaten recyclen.

De Founder Closing The Loop is Joost de Kluijver en we stelden hem een aantal vragen om onze Baanbreker wat beter te leren kennen.

Welk systeem gooien jullie op de schop?

De telecomsector, want afvalreductie moet geen verplichting zijn, maar een kans. Wij koppelen circulariteit aan marketing- en salesdoelen, zodat bedrijven niet uit schuldgevoel, maar vanuit strategisch voordeel duurzame keuzes maken. Door circulair ondernemen als business opportunity te positioneren, laten we zien dat slimme, winstgevende innovaties hand in hand gaan met impact.

Waarom zijn jullie Baanbreker? 

Wij zetten ons in voor de bredere beweging van sociaal ondernemerschap. Veel bedrijven zien sociale ondernemingen onterecht als non-profits, terwijl wij serieuze en innovatieve bedrijven zijn. Samen met Social Enterprise NL positioneren we sociale ondernemingen als logische partners, bouwen we een sterk netwerk en trekken we samen op in lobbytrajecten. Zo vergroten we de impact en bekendheid van de beweging.

Wat doet Closing The Loop om hun missie te realiseren?

Wij zetten circulair denken om in actie met onze ‘One for One’ dienst: voor éen nieuwe telefoon halen we een afgedankt toestel van de markt en laten dit recyclen. Dit gebeurt in landen zoals Ghana en Nigeria. De dienst laat consumenten en bedrijven vandaag starten met afvalreductie. Voor partners als Vodafone en Dustin is de dienst een schaalbare, winstgevende én groene klantpropositie.