Afgelopen 6 juni vond de ‘Social Impact Market Meetup’ plaats in de Social Impact Factory in Utrecht. Sociaal ondernemers die actief zijn op het Buy Social platform kregen daar de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen.
Social Impact Market Meetup
Afgelopen 6 juni vond de ‘Social Impact Market Meetup’ plaats in de Social Impact Factory in Utrecht. Sociaal ondernemers die actief zijn op het Buy Social platform kregen daar de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen.
Buy Social is een samenwerking tussen Social Enterprise NL en Social Impact Factory. Gezamenlijk stimuleren wij inkoop bij sociale ondernemingen. Met Buy Social spreken we inkopers van publieke en private organisaties aan om producten en diensten in te kopen bij sociaal ondernemers. De Buy Social website is dé plek waar u informatie en inspiratie kunt vinden over inkopen met impact. Ook kunt u direct aan de slag met sociaal inkopen via de Social Impact Market.
Afgelopen 6 juni vond de ‘Social Impact Market Meetup’ plaats in de Social Impact Factory in Utrecht. Sociaal ondernemers die actief zijn op het Buy Social platform kregen daar de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen. PWC en Frank About Tea waren aanwezig om te vertellen over het vinden van nieuwe klanten en het selecteren van leveranciers met impact. Daarmee was het een vruchtbare dag waar veel tips werden uitgewisseld. We delen er een paar in deze blog.
Het perspectief van PwC
Jeroen Bolderhey van PwC trapte af met een inkijk vanuit zijn inkoperskant. PwC heeft grote ambities en wil in 2030 volledig circulair opereren. Zij hebben hun bedrijfsdoelstellingen gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) 8 (eerlijk werk en economische groei), 10 (Ongelijkheid verminderen), 12 (Verantwoorde consumptie en productie) en 16 (vrede, justitie en sterkere publieke diensten). Ze willen vooral impact gaan maken op het gebied van inkoop en afval. Jeroen gaf de sociaal ondernemers in de zaal die zaken willen doen met PwC de tip om duidelijk te maken aan welke SDG’s zij bijdragen. Als die overeenkomen met de doelstellingen van PwC ontstaat er een win-win situatie en wordt de kans op een samenwerking groter. Ook intermediars zoals ISS ,een partij die verantwoordelijk is voor Integrated Facility Management bij PwC, spelen een belangrijke rol bij de samenwerking tussen corporates en sociaal ondernemers. PwC vraagt aan de partijen die voor hen werken of zij in hun keten ook die positieve impact naar voren kunnen krijgen. PwC streeft altijd naar kwaliteit en zo ook bij hun inkoop. Daarom benadrukte Jeroen dat iedereen moet begrijpen dat inkoop geen charity is en dat sociaal ondernemers de meeste kans hebben als zij een sterk product/dienst leveren.
Wil je weten hoe jij als ondernemer een inkooptraject succesvol kan invliegen? Lees dan hier verder.