The Good Roll is 100% gerecycled toiletpapier en heeft een positieve impact op het milieu: het is namelijk 100% boomvriendelijk. Goed voor de planeet (en…
Achter de schermen bij… The Good Roll!
The Good Roll is 100% gerecycled toiletpapier en heeft een positieve impact op het milieu: het is namelijk 100% boomvriendelijk. Goed voor de planeet (en je billen).
Hoe het allemaal begon…
Melle Schellekens en zijn compagnon Sander de Klerk zijn de oprichters van The Good Roll; toiletpapier gemaakt van gerecycled papier. Doordat het toiletpapier 100% gerecycled is, heeft dit een positieve impact op het milieu. Zo is het ook nog eens 100% boomvriendelijk, goed voor de planeet en je billen. Melle en Sander kwamen er achter dat toiletpapier een enorm vervuilend product is. Daarom zijn zij dit twee jaar geleden verder gaan onderzoeken. ‘Toiletpapier, dat kan toch een stuk leuker en sexier’, aldus Melle. Om meer te weten te komen over The Good Roll spraken wij met Melle.
Kleine disruptor
De markt voor toiletpapier wordt over het algemeen gedomineerd door een aantal prominente spelers, zij bepalen dan ook de regels. Echter, hierdoor liet The Good Roll zich niet uit het veld slaan en dat is maar goed ook, want juist door die tegenslagen hebben ze veel geleerd.
Eco-sexy toiletpapier
Dagelijks worden er 270.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. Volgens Melle is dit volkomen onzinnig, omdat er genoeg pulp is om toiletpapier van te maken. Van veel pulp kun je zelfs nog kranten of tijdschriften maken. Vandaar dat The Good Roll zo veel mogelijk in het allerlaatste proces van recyclen wil zitten, zodat er echt niets anders van kan worden gemaakt.
Melle en Sander wilden een ‘eco-sexy’ product op de markt zetten: een praktisch, maar aantrekkelijk product en binnen die lijnen willen zij ook blijven ontwikkelen. De mannen willen hun toiletpapier steeds beter maken en zijn onder andere bezig coole projecten om dit te realiseren. Om de cirkel rond te maken, worden de rollen ingepakt op sociale werkplekken.
Daarnaast heeft The Good Roll een bijzonder verdienmodel. Je kunt namelijk kiezen voor een eenmalige aankoop of voor een abonnement. Melle vertelt ons dat The Good Roll sinds kort bij de Jumbo te verkrijgen is en na de zomer in diverse retail winkels in België. Waar eerst de consument de grootste markt was (online en retail), trekt nu de B2B markt ook erg aan. Zo zien we dat The Good Roll onwijs hard groeit en in de smaak valt bij zowel bedrijven als consumenten!
Blijven innoveren
Melle vertelt dat veel mensen positief reageren op The Good Roll. Alleen zijn er nog genoeg mensen terughoudend, omdat ze de grijswitte kleur van gerecycled toiletpapier niet aantrekkelijk vinden. Gelukkig voor The Good Roll is dat voor velen geen probleem. The Good Roll streeft ernaar om te blijven innoveren. Zo zitten zij al op hun derde soort toiletpapier in twee jaar om het toiletpapier zo zacht en licht mogelijk te krijgen, zodat zij iedereen van toiletpapier kunnen voorzien. Overigens is het toiletpapier chloor, kleur- en geurstoffen vrij. The Good Roll is niet 100% duurzaam begonnen, maar dit is wel hun streven. Zo ambiëren zij om hun footprint zo veel mogelijk te verlagen. Productontwikkeling is iets waar Melle en Sander zich dan ook constant mee bezig houden, zoals nu met ‘coreless’ toiletpapier bijvoorbeeld, dit houdt in dat er niets over blijft nadat het toiletpapier op is.
Samen goed voor de medemens
The Good Roll werkt samen met Simavi, een organisatie dat sinds 1925 werkt aan het verbeteren van de gezondheid van kwetsbare gemeenschappen in Afrika en Azië. The Good Roll doneert 50% van hun nettowinst aan Simavi, zodat zij toiletvoorzieningen kunnen installeren in landen in Oost-Afrika, zoals Uganda. Zo heeft The Good Roll al 55 toiletten gebouwd en 2705 levens verbeterd.
Waarom lid geworden van Social Enterprise NL?
Melle vindt het belangrijk om expertise en kennis op te doen van anderen. Een groot netwerk versterkt en dat helpt enorm.
Tip voor collega sociaal ondernemers?
Melle vertelt dat twee kennissen van 24Media een goede slogan hebben bedacht: ‘’fix the world and make money’’. Volgens hem gebeurt dit nog niet optimaal, omdat veel sociaal ondernemers zich gaandeweg meer focussen op één aspect (sociaal/financieel).