Bij sociale onderneming Rescued! zijn weggegooide materialen de grondstof voor nieuwe producten. Samen met vakmensen met een handicap, worden hier de mooiste producten gemaakt, zoals…

Achter de schermen bij… Rescued!

Deel deze pagina:

Bij sociale onderneming Rescued! zijn weggegooide materialen de grondstof voor nieuwe producten. Samen met vakmensen met een handicap, worden hier de mooiste producten gemaakt, zoals bijvoorbeeld verjaarskaarsjes van frituurvet, lampen van augurkenpotten en bloempotten van oude kranten.

Het ontstaan

Evelien en haar toenmalige compagnon en medeoprichter van Rescued begonnen hun ondernemers carrière met producten uit het buitenland die zij verkochten op de beurs in Utrecht “Iedere keer dat we op die beurs waren, schrokken we weer van de zes verdiepingen vol plastic troep uit China. Dit kan anders, vonden we.” Samen dachten ze na over hoe ze hier verandering in konden brengen “We bedachten: hoe mooi zou het zijn om een product te maken van weggegooide materialen?” Zo gezegd, zo gedaan. “De eerste producten hebben we naast de andere producten in onze stand gezet, om te kijken of dat aan zou slaan.”

De productie

Dit sloeg aan en Rescued kreeg steeds meer interesse, dus moest er gekeken worden naar productiemogelijkheden. “Toen bedachten we hoe goed het in het hele verhaal zou passen als we dat konden doen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” Alle materialen en producten pasten inmiddels ook niet meer in huis. Op dat moment kregen ze een ruimte bij de BIGA groep (sociale werkvoorziening) in Zeist aangeboden. “Dit is echt ideaal, want zo kunnen we heel goed met de mensen met een arbeidsbeperking die hier werken samenwerken.” Daarnaast zijn er ook nog heel veel andere werkplaatsen door Nederland die spullen maken voor Rescued. “Wij kijken altijd naar wat de kennis en de kunde van de mensen is en wat voor restmaterialen we hebben. Zo komen we tot een eindproduct, in plaats van juist vanuit het eindproduct te denken.”

Producten met een verhaal

Toch is het eindproduct erg belangrijk bij Rescued. “We willen vooral producten maken die mooi zijn, geen producten die mensen kopen met het idee ‘oh zo sneu al die mensen zonder regulier werk, laat ik dit maar kopen’, want dan belandt het uiteindelijk in de prullenbak en dan ga je je eigen doel voorbij.” Achter ieder product van Rescued zit een verhaal. “Dit proberen we te vertellen aan de hand van de kaartjes die we aan de producten hangen, maar jammer genoeg is er geen plek voor het hele verhaal op zo’n klein kaartje. Eigenlijk zou ik die verhalen nog veel meer willen vertellen. Er zijn zoveel werkplaatsen in Nederland waar mensen mogen knutselen, maar waar vervolgens niks gedaan wordt met de producten. Het is natuurlijk heel eervol als die producten ook daadwerkelijk een plaatsje en een podium krijgen.”


Crisis

Maar ook bij Rescued was het niet altijd rozengeur en maneschijn “Op dit moment is er heel veel gaande in de ‘recycle wereld’, maar toen wij begonnen waren we echt nog een vreemde eend in de bijt. Het was economische crisis en we konden nergens een lening krijgen van een bank die het verhaal zag zitten. Sinds de crisis voorbij is, is er veel meer tijd en aandacht en ook geld voor dit soort dingen.” Toch moet Evelien nog regelmatig het verhaal uitleggen “Je bent echt een relatief klein bedrijfje, dus dat is weleens vechten. Winkels klagen ook weleens over dat er nog een krasje of een deukje in een product zit, maar het zijn nou eenmaal geen ‘gewone’ producten en die deukjes en krasjes horen bij het verhaal van het product.”

Wij kijken altijd naar wat de kennis en de kunde van de mensen is en wat voor restmaterialen we hebben. Zo komen we tot een eindproduct.

Evelien Preisser, Rescued!

Een merk om trots op te zijn

Inmiddels is Rescued flink gegroeid, met steeds meer producten en zelfs verkooppunten in Frankrijk, Italië, Engeland en Scandinavië. “Het meest trots ben ik op dat we hier zijn gekomen met veel door bikkelen. Aan het begin moesten we soms bedelen om materialen en nu krijgen we vaak telefoontjes van bedrijven die restmateriaal hebben.” De waardering voor de producten zorgt natuurlijk ook voor een boost. “Als je leuke klanten hebt die enthousiast zijn, dan krijg ik iedere keer weer een gevoel van ‘zie je wel, het is gewoon hartstikke gaaf wat we maken en doen.’”
 

Andere mindset

Toch zijn er ook nog klanten die het verhaal nog niet helemaal begrijpen. “Ondanks dat de mensen op werkplaatsen meer kunnen dan veel mensen denken, is er wel sprake van een arbeidsbeperking. Bedrijven werken met strakke deadlines en kunnen vaak weinig begrip opbrengen als er vertraging is. Als een deadline niet gehaald wordt, dan verzinnen we wel een andere oplossing en blijven we ook wel leven met z’n allen. Het persoonlijke verhaal gaat een beetje verloren in de haast.” Die haast-cultuur is volgens Evelien sowieso een hele verkeerde standaard. “Ook achter China-maak producten zitten echte mensen. Er bestaat gewoon geen manier waarop er zoveel productie uit Aziatische landen komt en dat dat allemaal op een goede manier gemaakt wordt. De productie op die manier en die snelheid is de standaard geworden, maar dat is een hele verkeerde standaard. Die standaard moet veranderen, voor de mensen hier én daar.”

Tip voor sociaal ondernemers

Na al haar jaren als sociaal ondernemer, heeft Evelien genoeg kennis opgedaan om te delen: “Als ik een tip mag geven aan andere sociaal ondernemers, dan is dat om echt bij je idee te blijven. Als jij een duidelijk doel hebt, laat je dan niet verleiden door goedbedoelde adviezen tot allerlei dingen, omdat je vindt dat het niet snel genoeg gaat. Ik denk dat je als sociaal ondernemer een stuk meer geduld nodig hebt, maar het is het zeker waard. Als je rijkt wilt worden, dan moet je dit niet doen, maar het geeft gewoon heel veel voldoening en rijkdom op een andere manier. Ik kan me niet meer voorstellen om op een andere manier te werken.

Rescued is al sinds 2013 aangesloten bij Social Enterprise NL. “Ik vind het contact met gelijkgestemden uit het netwerk erg fijn. Met reguliere ondernemers praten is toch echt anders dan met iemand die je verhaal snapt en tegen dezelfde dingen aanloopt.” Ook aansluiten bij een netwerk van ruim 350 sociaal ondernemers? Vul dan het aanmeldformulier in!