Je maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt je een sociaal ondernemer. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.
Van mooie impactambities naar concrete resultaten
Om een helder en volledig beeld van je impact te krijgen, moet je de effecten van je bedrijfsactiviteiten meten. Met een goede impactmeting ben je in staat te sturen op impact en deze te optimaliseren.
Daarnaast kun je met behulp van je onderzoek jouw impact onderbouwen naar al je belangrijke stakeholders, zoals financiers, klanten, overheden en media. En natuurlijk naar je eigen werknemers, want zien wat je werk teweegbrengt, motiveert!
Kortom, met impactdata kun jij je stakeholders overtuigen, je merk versterken en je onderscheiden van je concurrenten.
Voor wie?
Wat levert het je op?
In Expeditie Impact groei je van mooie impactambities naar concrete resultaten. In dit voor jou op maat gemaakte traject van een half jaar ga je aan de slag met het meten van je impact.
Je krijgt theorieën en modellen aangereikt die je meteen in de praktijk brengt, door zelf een impactmeting op te zetten en data te verzamelen. Daarnaast wissel je ervaringen uit met collega sociaal ondernemers. Aan het eind van het traject deel je de resultaten van jouw impactonderzoek met je eigen stakeholders en een breder publiek.
Wat heb je bij afronding?
Praktische informatie
Wanneer?
Het programma start in mei 2024. Er zijn in totaal vier modules die gevolgd worden (28 mei, 25 juni, 12 september en 15 oktober) en er is een afsluitend event op 5 november 2024.
Waar?
De groepssessies vinden afhankelijk van de richtlijnen online plaats of fysiek (in Utrecht of Amsterdam)
Kosten
€4900,-. Het bedrag is vrijgesteld van btw i.v.m. CRKBO-registratie. Stichting DOEN, Rabo Foundation en het Anton Jurgens Fonds zien het belang van impact meten voor de social enterprise sector. Als het niet lukt om zelf het volledige bedrag te voldoen, leggen wij, daarom, aan deze drie fondsen voor om een bijdrage te doen.
Het meten van impact is voor iedere organisatie een flinke investering. Ter vergelijking: een vergelijkbare impact meting, onder individuele begeleiding van externe impact onderzoekers, kost ongeveer het drievoudige van deelname aan Expeditie impact meten. Avance zet drie consultants in op dit traject, zodat we je van intensieve ondersteuning kunnen voorzien. Deze ondersteuning bestaat uit het organiseren en faciliteren van interactieve groepssessies, maar vooral uit individuele coachingsgesprekken en het meewerken aan het opzetten en uitvoeren van je eerste impact meting.
Meedoen aan Expeditie Impact?
Laat het ons weten, dan nemen wij contact met je op.
Over ons
Impact House by Grant Thornton is full service impact expert: we vertalen maatschappelijke doelen in tastbare resultaten. We ondersteunen sociaal ondernemers, NGO’s en overheidsinstanties in het zichtbaar maken van hun toegevoegde waarde. Dat doen we niet alleen met gedegen impactmetingen; we zetten ook systemen op zodat het meten van impact een logisch onderdeel van de bedrijfsvoering wordt.
Stichting Social Enterprise NL is sinds 2012 het landelijk netwerk van sociaal ondernemers, waarbij alle toonaangevende ondernemingen zijn aangesloten. Als landelijk netwerk heeft Social Enterprise NL een stevige relatie met impact financiers, overheden, grote bedrijven en andere netwerken zoals MVO Nederland. Social Enterprise NL is lid van het Global Social Entrepreneurship Network en heeft sterke internationale connecties.