Ondernemen is dé manier om impact te maken  “De basis van onze samenwerking is het geloof dat ondernemerschap dé manier is om maatschappelijke problemen aan…

Tien Jaar Innovatie en Impact: Het verhaal van HopStep&Leap

Deel deze pagina:

Ondernemen is dé manier om impact te maken 

“De basis van onze samenwerking is het geloof dat ondernemerschap dé manier is om maatschappelijke problemen aan te pakken. 

Social entrepeneurs hebben als geen ander de creativiteit en het lef om te laten zien dat het anders kan en de veranderkracht om maatschappelijke problemen aan te pakken. Dit zijn de mensen die wij graag ondersteunen op het gebied van merk en marketing om zo gezonde groei en impact te realiseren.” 

Tien jaar geleden was Ellen marketing directeur bij War Child en Isolde strategieconsultant bij VODW Marketing (nu EY VODW).  Ze hadden al samengewerkt aan de ontwikkeling van War Child als ondernemende NGO. Toen ze elkaar in 2013 opnieuw tegenkwamen op de boeklancering van ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’, van Willemijn Verloop en Mark Hillen wisten ze het zeker. Het is tijd voor een strategiebureau met een ‘hands on aanpak’ dat zich alleen richt op mensen en bedrijven die het verschil willen maken. Zo startte een samenwerking die inmiddels al meer dan tien jaar duurt.

“We bieden expertise van het hoogste niveau op het gebied van merk en marketing. Denk bijvoorbeeld aan positionering of een groeistrategie. Dat doen we met een vernieuwende aanpak toegespitst op impact ondernemers, waarmee we in minder tijd meer waarde kunnen toevoegen. We zorgen er altijd voor dat klanten niet afhankelijk zijn van ons advies en zelf verder kunnen” 

Ellen en Isolde zijn (bijna) vanaf het eerste uur betrokken bij Social Enterprise NL. Ze ontwikkelden verschillende programma’s, bouwden mee aan de ledenstrategie engeven masterclasses voor de inmiddels meer dan 450 sociaal ondernemers uit het netwerk. De Masterclass Positionering staat al 10 jaar lang elk jaar op de agenda en is ontzettend snel vol.

“Het aanbod van programma’s en Masterclasses voor onze leden heeft de afgelopen jaren een ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn steeds meer groeiende sociale ondernemingen en daar passen we het aanbod op aan. De Masterclass Positionering van HopStep&Leap is een van de weinige Masterclasses die al 10 jaar op de agenda staat, die is en blijft eigenlijk altijd relevant.”  – Leonie Bank, directeur Social Enterprise NL

Een ondernemer die goed doet is niet automatisch een goede ondernemer 

De beweging is flink gegroeid, waar Ellen en Isolde eersterangs getuigen van waren, wat is hen nu opgevallen in de afgelopen tien jaar?

“Sociaal ondernemers zijn vaak zo bevlogen over hun missie dat ze anderen daarmee willen overtuigen. Het is echter belangrijk om te denken vanuit de doelgroep; wie zijn zij en wat zijn hun behoeften? Hoewel mensen duurzaam kunnen zijn in hun gedachten, spelen andere motieven een rol bij het shoppen. Wij adviseren ondernemers om vanuit het ‘what’s in it for me’-perspectief van de klant te kijken. En altijd alert te zijn op het bieden van onderscheidende toegevoegde waarde. 

Een goede marketingstrategie is cruciaal voor succes, maar vaak ondergewaardeerd. Sociaal ondernemers zien geld verdienen vaak als iets negatiefs en associëren marketing met platte reclame. Terwijl wij zien dat bedrijven met een duidelijke marketingstrategie en een sterk merk het meest succesvol zijn. Niet alleen commercieel, maar ook in het maken van impact. Marketing is een managementtool om je organisatie te laten groeien en raakt veel meer gebieden dan alleen communicatie. Wij helpen ondernemers met heldere waarden een duidelijke missie en visie naar een scherpe positionering èn frisse communicatie.”

Toekomst van sociaal ondernemerschap: samenwerken en nog beter laten zien waar je uniek bent. 

Uiteraard zien we graag een twintig jarig jubileum van Hop,Step&Leap Company, maar ook de groei van de algehele sector. Wat denken jullie dat er nodig is van ondernemers in de komende jaren? Wat is jullie focus de aankomende tijd?

“We zien dat de sector in de laatste tien jaar enorm ontwikkeld is. Waar je vroeger nog kon volstaan om je product als duurzaam aan te prijzen, is dat nu niet onderscheidend genoeg. Er komen steeds meer spelers en het begrip duurzaamheid is uitgehold. We kijken met ondernemers naar wat hen echt uniek maakt en hoe dat aansluit bij de klantbehoefte. Daar bouwen we proposities op. Dat vraagt van ondernemers meer aandacht voor marketing en communicatie. Daarnaast zien we veel kansen voor ondernemers om samen te werken. Met elkaar, maar ook met grote bedrijven om samen de komende jaren nog meer verandering te realiseren in ketens en systemen. Over tien jaar zou wat ons betreft ieder bedrijf de principes van sociaal ondernemerschap moeten kennen en omarmen.” 

Ben je lid van Social Enterprise NL en zou je graag de Masterclass Positionering volgen? Schrijf je dan nu in voor de aanstaande Masterclass op 24 september.  

,

Wie jarig is trakteert. Vijf keer een strategiesessie cadeau! 

Een tienjarig jubileum moet natuurlijk gevierd worden, en de oprichters van HopStep&Leap Company, Ellen en Isolde, doen dat graag door de traditie ‘wie jarig is, trakteert’ te volgen. Vijf sociaal ondernemers uit het netwerk van Social Enterprise NL krijgen een strategiesessie van zestig minuten cadeau. Hoe werkt het? Beschrijf kort een vraag waarmee je hulp wilt en stuur deze samen met je naam in naar hello@hopstepandleap.com

Denk bijvoorbeeld aan: hoe kan ik mij nog beter onderscheiden op de markt? Hoe maak ik de volgende groeistap? Hoe bereid ik mijn bedrijf en team goed voor op een komende investering om maximale impact te maken? Hoe scherp ik mijn proposities aan? Hoe leg ik mijn DNA vast om een sterk merk van binnenuit te bouwen?