Auto’s delen, grasmaaier van de buren lenen, energie opwekken voor jouw wijk of je eigen schoenen in 3D printen. Langzaam maar zeker staan er steeds meer ondernemers op die delen, ruilen en zelf-productie faciliteren. Ze zetten bedrijven op die werke

Nieuwe businessmodellen enorm in de lift

Deel deze pagina:

Auto’s delen, grasmaaier van de buren lenen, energie opwekken voor jouw wijk of je eigen schoenen in 3D printen. Langzaam maar zeker staan er steeds meer ondernemers op die delen, ruilen en zelf-productie faciliteren. Ze zetten bedrijven op die werken met Nieuwe businessmodellen. Zoals ook veel social enterprises.

De opkomst van Nieuwe businessmodellen (NBM) is nog piepjong, maar zit behoorlijk in de lift. Sinds 2008 is het aantal Nieuwe businessmodellen bijna vervijfvoudigd en uitgegroeid tot een kleine vijftig modellen. NBM zijn terug te vinden in alle marktsegementen, van business to business (B2B), B2C, C2C tot C2B. Waarbij de snelste groei te zien is in de categorie B2B.

Dit blijkt uit onderzoek van Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen. Op 28 juni presenteerde hij zijn onderzoeksresultaten tijdens de NBM conferentie op de campus van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meervoudige waardecreatie

We leven in een tussentijd, een tijd van transitie van een lineaire naar een meer circulaire economie. Nieuwe businesmodellen richten zich op meervoudige waardecreatie (zowel op economisch, sociaal als ecologisch vlak) terwijl oude businessmodellen een enkelvoudig perspectief  hanteren en uitgaan van geld als enig ruilmiddel.  Effectief omgaan met de crisis, vraagt om een transitie van oude naar Nieuwe Businessmodellen, volgens Jonker. Waarde aspecten moeten vertaald worden in menselijk doen en laten, in organiseren, zodat transacties op een andere manier gaan plaatsvinden. Want, zo stelt Jonker ‘geld verdienen is prima -het is gewoon een heel handig transactiemiddel- maar niet als het zorgt voor uitputting, armoede, vernietiging, ongelijkheid en andere grote zorgen.’

Opvallend is dat het steeds vaker ‘gewone’ mensen zijn die nieuwe businessmodellen bedenken en ontwikkelen voor in hun huis, buurt of stad. De innovatie zit dus niet zozeer zit bij gevestigde instituten als banken, denktanks of consultancy-bureaus. Ergens past dat ook weer heel erg bij wat er komt kijken bij een ontdekkingstocht naar hoe je nou waarde creëert en dat de verandering van onderaf moet komen. “Denken over duurzaamheid stelt de vraag aan de orde wat we van waarde vinden en hoe we daar mee om willen gaan”, aldus Jonker in zijn working paper Nieuwe Businessmodellen.

Meer weten over kenmerken van Nieuwe businessmodellen, bekijk hier een slideshow: http://slidesha.re/14IlGRT

Niet alles van waarde is weerloos

‘Niet alles van waarde is weerloos’, is de ondertitel van het boekje met resultaten van het onderzoek naar Nieuwe Business Modellen. Hoogleraar Duurzaam Ondernemen (RU) Jan Jonker presenteerde op 27 en 28 juni de uitkomsten van het internationale onderzoek waaraan ruim driehonderd ondernemingen hebben deelgenomen. En zowel in de inspirerende presentatie van Jan Jonker, als tijdens de workshops van ondernemers die Nieuwe Business in de praktijk brengen, werd duidelijk dat een nieuwe blik op waarde essentieel is voor een nieuwe, duurzame manier van leven en ondernemen. Het boekje met uitkomsten van het NBM onderzoek is te bestellen via de website www.nieuwebusinessmodellen.info.

Locatie:
Herengracht 505
1017BV