Dit interview is een sneak preview van het boek Iedereen Werk, Iedereen Winst, dat op 28 november verschijnt. Het boek van Mark Hillen gaat in op de vraag hoe overheid, bedrijven en sociale firma’s meer arbeidsplaatsen kunnen creëren voor m

Preview #2: Iedereen Werk, Iedereen Winst

Deel deze pagina:

voorkant_grootDit interview is een sneak preview van het boek Iedereen Werk, Iedereen Winst, dat op 28 november verschijnt. Het boek van Mark Hillen gaat in op de vraag hoe overheid, bedrijven en sociale firma’s meer arbeidsplaatsen kunnen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking | meer weten >



THE COLOUR KITCHEN | MEER DAN LEKKER KOKEN 

Bij het kantoor van de Jeugdbescherming in het Amsterdamse Slotervaart werd de koffiemachine afgelopen april vervangen door een vrolijk driekoppig team dat regelmatig een gouden tand blootlacht. Sinds The Colour Kitchen de bedrijfscatering verzorgt is niet alleen de sfeer drastisch verbeterd, maar hoeven de medewerkers ook niet meer een zakje kleffe boterhammen uit hun tas op te diepen. Er is goede koffie, huisgemaakte taart en er heerst mediterrane gastvrijheid. En dat alles op bio-afbreekbare borden en in composteerbare glaasjes. Bovenal biedt The Colour Kitchen elk jaar een kans aan kwetsbare jongeren om zich te ontwikkelen tot ze een reguliere baan aankunnen. Twee oud-leerlingen hebben hier een baan gekregen in het cateringteam van The Colour Kitchen.

The Colour Kitchen is een social enterprise, waar zo’n tachtig leerlingen per jaar een horecaopleiding krijgen; jongeren die om wat voor reden dan ook de eerste en vaak ook de tweede kans hebben gemist of verpest. Het grootste gedeelte van de leerlingen komt uit de Wajong; ongeveer 25% is afkomstig uit de bijstand. Bartel Geleijnse, een van de directieleden, vertelt:

“Ik had zes jaar geleden nog nooit met deze groep jongeren gewerkt, voor mij was Wajong een sticker voor allerlei probleemgevallen. Maar wat blijken we daar als maatschappij een hoop talenten mee te hebben verborgen.”

Geen beschut werk

The Colour Kitchen gelooft niet in “beschut werk” en plaatst zijn leerlingen vanaf dag één midden in een echt commerciële omgeving, in direct contact met de gasten, die kwaliteit en service verwachten. De jongeren hebben onder andere lichte psychische beperkingen, variërend van ADHD tot autisme. Ze hebben veelal een problematische thuissituatie die, als we niets doen, kan leiden tot het afglijden richting de criminaliteit.

“We zorgen ervoor dat de jongeren zichtbaar zijn, en dat zie je terug in het begrip en de waardering van onze gasten. Bedrijven waarmee we samenwerken, omarmen onze leerlingen echt als hun eigen medewerkers. Iedereen ervaart dat dan ook met een oprecht trots gevoel.”

Voor klanten is The Colour Kitchen niet alleen een manier om hun bedrijfsrestaurant te verbeteren en te verduurzamen, maar ook om hun maatschappelijke agenda in te vullen. Zij dragen daarom bij aan de opleidingskosten van de leerling, naast de marktconforme prijs die ze betalen voor de catering.

“De traditionele bedrijfscatering is vaak passief. Wij geven er kleur en reuring aan, letterlijk. En het is succesvol; de jongeren hebben een veilige en duidelijke werkomgeving en zien vaak dezelfde gezichten langskomen. Er ontstaat een binding, waardoor ze zich sneller durven te laten zien zoals ze echt zijn, met hun ambities en talenten.”

Samen aan tafel

Naast de catering op bedrijfslocaties heeft The Colour Kitchen een eigen restaurant in de Utrechtse wijk Zuilen, waar menu’s uit alle windstreken worden gekookt. Eten is voor het bedrijf de manier om maatschappelijke winst te behalen. “Het idee voor het restaurant hadden we meteen vanaf het begin: met mensen uit verschillende culturen maaltijden uit verschillende werelden koken, en zo mensen samen om de tafel krijgen.”

Bij The Colour Kitchen vinden ze dat social enterprises veel te bescheiden zijn in het rapporteren van hun maatschappelijke impact: “Ik vind dat je als sociaal ondernemer de durf moet hebben om je maatschappelijke impact te laten zien. Daarom brengen we elk jaar een maatschappelijk jaarverslag uit. En vanaf dit jaar voegen we dit samen met ons fi nanciële jaarverslag.” Een kijkje in de keuken van The Colour Kitchen laat dan ook zien dat fi nanciële en maatschappelijk winst hand in hand gaan. Niet alleen groeit de omzet met gemiddeld zo’n 25% per jaar, ook het aantal locaties en leerlingen blijft stijgen. En daarmee de maatschappelijke impact. De teller van het aantal bedrijfscateringlocaties staat nu op 12 en zal de komende jaren verder groeien. Het aantal leerplaatsen zal in 2015 de 100 per jaar passeren. De klanten variëren van banken tot woningcorporaties en van showrooms tot dus, ironisch genoeg, de Jeugdbescherming. Organisaties die geloven in wat met The Colour Kitchen, en het werken met jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, bereikt kan worden. In totaal zijn er zo’n 75 professionals werkzaam die de leerprogramma’s faciliteren, ondersteunen en begeleiden, onder wie ongeveer 15% oud-leerlingen. “We streven ernaar op elke locatie minimaal één oud-leerling een baan te geven.”

Iedereen winst

Als hij kon kiezen, zou Bartel het liefst elke dag op de locaties willen zijn. “Daar maak je mee, iedere dag weer, wat we in beweging weten te krijgen met elkaar.” Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk: “Bij een klant van ons werd de koffie in de spreekkamers altijd door haar eigen gastvrouwen uitgeserveerd. Nu doen ze dat samen met onze leerlingen. En als er dan een enkele keer een kop koff ie valt of gemorst wordt heeft men gelijk de kans om uit te leggen wat een bijzonder bedrijf wij zijn. Dat geeft gelijk wat lucht aan het gesprek met hun relaties. Dat vind ik zó mooi.”

En wat betekent het voor de leerlingen om een jaar bij The Colour Kitchen te hebben geleerd? Bijna 40% van de Wajongers stroomde in 2013 door naar een reguliere baan,

waaronder bij The Colour Kitchen zelf. “We zien ze van onzekere jongeren die met de nek aan worden gekeken, veranderen in zelfverzekerde, oprecht gastvrije horecaprofessionals. 70% van de leerlingen weet ondertussen het landelijk erkende diploma te halen bij The Colour Kitchen. De overige 30% helaas niet. Maar hoe moeilijk soms ook voor onze professionals: wij gaan door op de ingeslagen weg, want op z’n minst hebben we er, ook bij de leerlingen die niet slagen, voor gezorgd dat er een grotere kans is dat ze naast een afstand tot de arbeidsmarkt niet ook nog een afstand tot de maatschappij krijgen.” Maar even terug naar de commerciële kant van het verhaal: “De catering is gewoon hartstikke goed, anders hadden we het nooit gered.”

>>>

Iedereen Werk, Iedereen Winst verschijnt op 28 november >

Lees ook preview #1: Emma Safety Shoes > 

Locatie:
Herengracht 505
1017BV