“CSRD geeft een duwtje in de rug naar een toekomstbestendig businessmodel.” – 2024 CSRD best practices rapport van Impact Institute Tijdens de online meet-up van…

CSRD Best Practices: wat werkt écht?
“CSRD geeft een duwtje in de rug naar een toekomstbestendig businessmodel.” – 2024 CSRD best practices rapport van Impact Institute
Tijdens de online meet-up van dinsdag 4 maart zijn de basisprincipes van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) behandeld. Onder leiding van Reinier van Impact Institute en oprichtster Cathelijne van A Beautiful Story werd uitgelegd hoe de wetgeving van de CSRD kansen biedt, zelfs voor bedrijven die niet onder de regelgeving vallen.
Reinier van Impact Institute lichtte de CSRD toe doormiddel van praktijkvoorbeelden zoals die van Tony Chocolonely en De Aanzet en liet de deelnemers doormiddel van een 10 minuten quiz alles weten over de CSRD. Ook liet hij de deelnemers kijken naar de voordelen die de CSRD kan bieden en hoe de transparantie die door de CSRD gevraagd word kan leiden tot andere keuzes. Wil jij een aantal praktische voorbeelden en tips over de CSRD? Lees dan verder in het 2024 CSRD best practices rapport van Impact Institute.
In het tweede gedeelte van de online meet-up deelde Cathelijne haar ervaring met A Beautiful Story, een organisatie die al jaren rapporteert over haar impact. Ze vertelde hoe zij de CSRD heeft omgezet in een krachtige businesscase en benadrukte het belang van eerlijk en transparant rapporteren over duurzaamheidsprestaties om waarde te creëren en het merk te versterken. Dit is dan ook de reden dat A Beautiful Story in november 2024 werd beloond met een nominatie voor de CSRD Awards.

Cathelijne – A Beautiful Story
Cathelijne liet op inspirerende wijze zien hoe de kernwaarden van A Beautiful Story tot leven komen. Ze nam ons mee in hoe zij is gestart met haar onderneming en hoe ze is begonnen met het meten van haar impact. Hierbij legde ze uit hoe de transparantie van haar bedrijf heeft kunnen zorgen voor verdere ontwikkelingen. Zo hadden ze meer zicht op hun impact en konden ze vanuit deze inzichten doelen stellen.
Cathelijne vertelde tijdens de meet-up dat ze eerst eigenlijk niet zo van de cijfers was, maar dat ze sinds de start van haar bedrijf juist is gaan houden van cijfers. Volgens haar helpen cijfers om voortgang te boeken. Zo is 612 haar lievelingsgetal. Dit getal staat voor het aantal mensen dat vorig jaar van het werk van A Beatiful Story kon leven. In de toekomst wil A Beautiful story 1000 lucky jobs kunnen aanbieden op alle continenten. Een lucky job betekent voor A Beautiful Story dat iedereen in de keten een leefbaar loon heeft. Zo bestaan er veel meer gemeten cijfers over de impact van A Beautiful Story.
Ben jij benieuwd naar welke impact ze nog meer maken? Bekijk dan zeker hun impact rapport op hun website.

De meet-up bood dus niet alleen inzicht in de wetgeving, maar ook praktische voorbeelden over hoe sociaal ondernemers kunnen profiteren van de nieuwe rapportagevereisten. Het werd bij de deelnemers deze meet-up duidelijk dat de CSRD een kans is voor bedrijven om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren en effectief te communiceren. Zo zie je maar dat meten ook echt weten is.
Achteraf was er ruimte voor het stellen van vragen om meer verdieping te krijgen op de aanpak en de best practices. Al met al kijken we terug op een geslaagde middag en danken we alle deelnemers, sprekers en partners voor hun bijdrage aan deze inspirerende online meet-up!
Wil jij meer leerzame en leuke activiteiten zien? Neem dan een kijkje bij onze geplande evenementen!