Hoe kunnen we de groeiende wereldbevolking op een gezonde wijze voeden zonder de aarde uit te putten? Wist je bijvoorbeeld dat Britse consumenten jaarlijks 160 miljoen bananen weggooien. Gelukkig komen sociaal ondernemers ook in dit veld in actie.

Gezond gegrond

Deel deze pagina:

Hoe kunnen we de groeiende wereldbevolking op een gezonde wijze voeden zonder de aarde uit te putten? Wist je bijvoorbeeld dat Britse consumenten jaarlijks 160 miljoen bananen weggooien. Gelukkig komen sociaal ondernemers ook in dit veld in actie.

Deze week staat hoofdstuk 4 uit Zaken die je raken in de spotlights.

Hoe kunnen we de groeiende wereldbevolking op een gezonde wijze voeden zonder de aarde uit te putten? Ons voedingspatroon is onderwerp van zorg, en ook de wijze waarop we in die voeding voorzien. Zo’n 815 miljoen mensen hebben onvoldoende voedsel, terwijl wereldwijd een derde van al het voedsel wordt verspild en aan de andere kant obesitas in opmars is. Daarnaast weten we vaak eigenlijk niet precies wat we eten. De cranberries van Albert Heijn bleken geen superfood, maar bestonden voor slechts 30 procent uit cranberry’s en voor 68 procent uit toegevoegde siroop. Gelukkig komen er steeds meer tegengeluiden.

“Wereldwijd wordt een derde van al het voedsel verspild, blijkt uit cijfers van de Vlaamse afvalbeheerder. Groente en fruit zijn koplopers, daarvan verdwijnt bijna de helft in de vuilnisbak. Wist je bijvoorbeeld dat Britse consumenten jaarlijks 160 miljoen bananen weggooien’’

Zaken die je raken

Sociaal ondernemers in actie

Sociaal ondernemers komen ook in dit veld in actie. Zij komen met duurzame oplossingen voor het gebruik van onze grond voor onze voeding, onze vleesproductie-en consumptie en gaan voedselverspilling tegen. Neem Roof Food; een grote dakmoestuin boven op een bedrijventerrein van waaruit duurzame catering wordt verzorgd. De hier geteelde groenten worden verwerkt tot vegetarische maaltijden die met een fietskoerier tot bij de klant worden gebracht.  Of kijk naar de Vegetarische Slager die goede en smakelijke alternatieven voor vlees ontwikkeld, zodat we minder vlees gaan eten. Een andere must eat is The Dutch Weed Burger, een burger op basis van zeewier. Voedselverspilling wordt ook op de kaart gezet Instock, een sociaal onderneming die wekelijks drieduizend kilo aan onverkochte producten ophaalt bij producten en bij Albert Heijn-supermarkten. Hiervan maken de koks bij restaurant Instock creatieve viergangendiners.

“Uit het relaas van De Landgenoten blijkt hoe sociaal ondernemers zoeken naar manieren om duurzaam en leefbaar te blijven”

Zaken die je raken

Meer voorbeelden

Maar er zijn nog veel meer voorbeelden van sociale ondernemingen die op een duurzame manier met de aarde omgaan, zoals Kromkommer, De Landgenoten, The Big H, De Wassende Maan, De Krat, Beebox, Seamore, Milibeter, Marqt, Bio-Planet, Origin’O, Questionmark, Gro-Holland, Permafungi en Wonky. Benieuwd hoe zij dat doen, welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Lees het vierde hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!